Klubb Kaliber Fyller 5, rapport 2/3: Takida

Så var det dags för nästa: Takida, ett svenskt band från någonstans-i-landet som jag egentligen inte hört särskilt mycket av, om man bortser från singeln "Curly Sue" som snurrar runt på radiostationerna. Jag kunde med en gång säga att det är ett hårdrock/metalband med en manlig sångare... Mycket mer visste jag inte om dem.

Naia min och jag knatade iväg strax före 18 för att vara något sånär i tid. Öronproppar hade Naia inga, så vi spatserade helt sonika och köpte ett par (jag noterade ungefär fem minuter senare att mina apoteks-julgranar är ihjälutslitna och att jag behöver byta ut dem, så jag får nog köpa ett par proppar till WT sedan...). Enligt order från Skallen, det vill säga min älskade lilla pappa, kikade vi oss omkring efter tröjor också. No Takida-merchandise in sight. Däremot hade de en hel del annat, som fallet brukar varaa på festivaler/marknader/andra evenemang där man kan sälja saker till korkade människor.

Ah, ja. Och så Takida då.
Det började bra med en gång. Introt var trevligt och publiken var....en bra publik. Det märktes att dem som stod där visste vad de kommit dit för, kunde varenda låt (jag lovar att alla sjöng med utom vi...) och var entusiastiska som små gröna älgar. Det var ganska trevligt ändå, trots fulla människor som hoppade Naia på fötterna och annat konsert-nyttigt.
Sångaren, Robert eller-vad-han-heter, verkade trevlig, lät trevlig och såg, dessutom, rätt bra ut. Naia säger att han ser stadig ut (inte på fel sätt, utan muskligt stadig) och verkar vara en snäll pojke a la Vill-ha-bakom-sig-på-konserter-gärna-i-form-av-pojkvän. Han ligger någonstans runt 6-7 på Steveskalan. Den ena gitarristen verkade inte så dum heller, han kan nog till och med ta sig upp till 7,5. Det är inte dumt det inte!
Nå, för att återgå till konserten. Härliga gitarrer och en trevlig, stadig röst som inte slant på tonerna. Han hade djävligt bra tryck ibland i rösten också. Exalterad publik. Hyfsat bra på scen (fast inget i jämförelse med Steve, naturligtvis) och tja, allmänt trevligt. Dock måste jag säga att det inte "klickade" för mig med Takida så som det gjorde för Gotthard, även om de onekligen var bra.

Så, vad får då Takida på en skala från 1-5?
...Jag tror de ligger någonstans på 3,5-4. Tyvärr kan jag inte ge dem något toppbetyg, eftersom de inte "for rakt in i hjärtat" på mig, men öronen skrumpnar inte av att höra dem heller (även om jag helst skulle haft proppar...). Bra scennärvaro - bättre än Amanda Jenssen - och de verkade trivas bra och känna sig hemma på scen. Att de ser bra ut är givetvis ett (osynligt) plus.
Bra gjort pojkar, fortsätt så!

Kommentarer
Postat av: Skallen

Jo dom var säkert bra, önskar att jag hade varit där och sett dem.

Men inte lika mycket som du önskar att du hade varit med på Sweden Rock och sett Gotthard ;-)

2008-08-05 @ 23:06:54
URL: http://skallen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0