"Varghatet är utom all måtta och sans"

Debattartikel ur Aftonbladet.


" Hemskt att miljöministern ger vika för fördomar och rädsla



Fy, Andreas Carlgren! Vad hemskt det är när en miljöminister ger vika för fördomar, rädsla och blodtörst. Jag tänker givetvis på att Andreas Carlgren och regeringen följer den partiske centerpartisten, tillika Jägarförbundets "praktmedlem", Åke Pettersson och öppnar för utökad jakt på varg.

Landbygdsbefolkningen måste anpassa sig till vargen, säger Andreas Carlgren och därför ska inte vargstammen växa så snabbt.

Det är bedrövligt! Särskilt med tanke på att det är betydligt fler hundar än vargar som river tamdjur, älgen är avsevärt mycket farligare än vargen både när det gäller trafikolyckor och rena anfall mot människan. Betydligt fler jakthundar blir skjutna av jägare än rivna av vargar. För att inte tala om antalet trafikdödade jakthundar.

Varghatet i Sverige är utom all måtta och sans. Det leds av en förhållandevis liten klick personer som kräver lojalitet av alla hemma i byarna. Många som gillar vargen skräms till tystnad. Vad Jägarförbundet beträffar så är vargen en konkurrent när det gäller själva dödandet av älgen.

Vi borde utrota alla älgar så vi slipper vara rädda när vi är ute och kör på vägarna. För att inte tala om skogsbolagen som vrider sig i plågor när älgen äter upp skogsplantorna. Vad ska vi överhuvudtaget ha vilda djur till? Släpp en bomb i skogen så vi slipper onödig ilska. Jägarna kan få egna skjutbanor med chansen att vinna några kilo kött."

Skrivet av: Lotta Gröning
Källa: Aftonbladet, http://www.aftonbladet.se/debatt/lottagroning/article4049735.ab



Att säga mycket mer än såhär tycks mig nästan överflödigt. Jag tycker dock att skribenten har många poänger i det hon skriver. Jag är tämligen utled på alla artiklar i t ex. tidningen Land som ibland inte tycks kunna annat än skriva om alla hundar som ska ha rivits till döds av vargar. Tvi för den lede. Varför kan de inte bara låta dem vara? Det finns ju möjlighet att skydda tamdjur med alla de där elstängslen och vad det är (det är alldeles för länge sedan jag verkligen följde debatten känner jag...), och jag tycker då sannerligen att skribenten har sin poäng i fråga om viltolyckor. Både älg och vildsvin utgör en avsevärt större fara för bilister än vargen gör. Och om jägarna nu är så skjutgalna att de inte kan samsas med vargen får de väl ägna sig åt lerduveskytte...
Men vill, som sagt förra gången jag lade upp en debatt-text, inte stöta mig med någon, så jag säger inget mer nu.


Kommentarer
Postat av: skogsfrun på dal

Är du verkligen bara 20 år som skriver så klokt om torrdass;) I vargfrågan är vi rörande ense. Envetet tjatar jag om varg på bloggen, det känns som ett måste att försöka öppna några ögon och få till någon slags balans i frågan. Bilismen är vår tids guldkalv som lett oss in i denna absurda epok, allt ska rätta sig efter den även de oskäliga* djuren.

Gillar din blogg och länkar om det är okey?

ps. hittade dig hos Rut.

2009-09-18 @ 11:47:27
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0