Green Dinner

Har haft en mycket (över förväntan) trevlig kväll på folkets hus tillsammans med Skallen, syster, Peter Pain-Sensei och en massa andra mystifika människor. Grön middag - trerätters helt vegetarisk middag - stod på programmet, samman med en del föreläsningar hållna av elever från högskolan. Canadian Blue från karaten bjöd in oss till detta spektakel för två veckor sedan, ungefär, och hon var en av de som pratade på. Och vad talade de då om? Jo, mat och miljö och sambanden dem emellan.
Miss Canadian Blue uppmärksammade oss på det lilla intressanta prblemet - vad fan händer om vi inte kan transportera varor? Mycket av det vi äter transporteras trots allt (större delen av våra matvaror tillverkas eller behandlas ju på helt andra håll än här i Sverige), och om då exempelvis oljan tar slut, vad händer då? Dessutom, tänk så mycket världen förorenas bara genom dessa varutransporter...
Vi fick diskutera detta vid våra bord. Eftersom min syster och jag satt tillsammans med Skallen, Peter Pain-Sensei och två andra från karaten så tja, slutade det med att syster och jag satt och lärde mig franska istället för att diskutera miljöfrågor, eftersom de andra tjabbade nog som det var redan.
Nästa föreläsande filur dök upp - en kvinna som tycktes le konstant. Hon talade om Cuba och Havanna och hur många enskilda personer, även inne i städerna där, själva odlar den mat de äter. Jag måste dock erkänna att jag tappade tråden ett par gånger, så jag har inte full koll på vad hon sade... Hur som helst ville hon att vi skulle diskutera om vi trodde att det här var möjligt i Sverige, med mera.
Efter varje föreläsning var det mat, och omflyttning till andra bord. Efter att Canadian Blue hade haft sin föreläsning fick vi äta förrätt (kommer till vad senare), och efter leende damen fick vi huvudrätten. Då flyttade dessutom Skallen, Peter Pain-Sensei och de båda andra karatemupparna bort från bordet där vi satt, och en äldre herre, en kvinna  och...trumvirvel... Mr Goodlooking dök upp!
Yes, ni hörde rätt. En snygg karl i syster mins ålder (såg han ut att vara) slog sig ned hos oss och började prata. Det slutade med att konversationen vid bordet gick mellan oss tre - Matthew, syrran och mig - och de båda andra satt mest tysta. De kunde väl inte engelska. Mr Goodlooking var nämligen amerikan. En riktigt trevlig kille faktiskt. Med honom diskuterade vi lite möjligheterna till odling av mat i och utanför stan och vad som borde göras och att människor borde uppmärksammas på problemen, osv, men vi pratade även om oss själva (three little egoists :P åtminstone syster min och Mr Matthew). De två sistnämnda satt även och ritade på bordsduken...
Återigen bordsomflyttning och lite personer dök upp för att prata om mat. En av killarna vid vårt nya bord talade om religion, tradition och mat i sitt hemland, en kvinna talade om mat och fysisk och mental hälsa och en  karl i femtioårsåldern pratade om... Ja, det kan man undra. Jag begrep inte värst mycket. Hans engelska innehöll mest en massa "Ööööhm..." och "If you think...öööhm..."...så jag slutade lyssna efter ett tag.
Killen som talat om religion osv visade sig heta Navid (vet att det finns många stavningar på det, men tar den enklaste), kom från Pakistan och hade fyra tummar. Ja, det är helt sant, inget jag hittar på. Han var mycket trevlig och pratade bra engelska, fast jag var tvungen att fråga om två gånger eftersom det var ett himla oväsen i lokalen...

Det gick faktiskt bra. Jag trodde att jag skulle få sitta ihopkrupen och gömma mig på min stol hela kvällen efter att jag hörde om bordsomflyttningarna, men det gick bra. Mr Goodlooking var trevlig, liksom fyrtummade Navid. Önskar nästan att jag talat mer med dem. Det hade varit trevligt. Och de verkade inte alls särskilt besvärade av Shassimodos närvaro. Inte de två andra karlarna vid vårt sista bord - Marcus och Gabriel (Gabriel var från Brasilien...tror Marcus var det med, men är inte säker) - heller, men dem talade jag inte mycket med. Och lite gömde jag mig allt... Fy fy.
Det var trevligt...
Vi fick även höra två kvinnor sjunga. Den första med pianospel till. Duktig, fast lite svag röst. Den andra spelade gitarr och hade en behaglig, stark och bra röst. Tyckte om henne, hon verkade trevlig och hon var jättesäker på tonerna... Jag ska sluta sjunga!

Och så, till maten...
Till förrätt fick vi en massa galna rödbetsskivor och någon annan vit sak som liknade, och smakade, rödbeta men som inte var det. Allt var översollat med solrosfrön och något annat jag vet vad det är och vad det heter, men kan inte komma på det just nu. Vi fick även döbakta (blä...) nyttighetsbullar (fralla-typ) och en massa underliga... Ja, det bästa ordet för det är väl geggamojor. Det var en kikärtsgrej med vitlök (jag gillar inte kikärtor värst mycket...), en kronärtskockskräm (vidrig!) och någon annan mystisk ärt-bön-mos-pryl-äckel-sak. Allt såg vidrigt ut och smakade där efter... Men vi fick ekologisk äppeldryck till, och den var god, trots att den såg ut som kloakvatten. Jättegod faktiskt.
Ja, och så huvudrätten. Det var potatispaj (!) med svamp (!!!) och lite annat mystiskt inuti (vet inte exakt vad, men gott var det!). Till detta fick vi...kan morötterna ha varit ugnade, kanske? Det var något vete-någonting över dem också, som någon typ av...sås eller något, jag kan inte beskriva det och vi förstod inte på det engelska ordet vad det var heller. Det var nog hitta-på-engelska, för Matthew verkade inte heller riktigt haja vad det var. Vi fick dessutom stekt pumpa, vilket var tämligen...ovanligt med, enligt min syster, konsistens som Play-Do-lera. Visst låter det gott?
Till dessert fick vi äppelpaj och vaniljsås, och te eller kaffe. Och det, gott folk, behöver jag väl knappast tala om hur gott det var...!

Nej usch, jag är trött och ni har absolut inget intresse av det här skräpet egentligen, så jag ska bespara er mer dravel. Men jag hoppas nästan att få träffa Navid och Matthew igen, de var riktigt trevliga.


Green peace
Shassimodo

Kommentarer
Postat av: Reginus

"Shassimodo"? Knastjej, så du kallar dig själv! Jag hoppas det är för att han är så snäll och go i Disneys version!



Det lät som en mycket trevlans grön middag detdära! Säkerligen lärorik! Snackade de länge om saker och ting? Hur har man fyra tummar? Börjar de extra två ungefär där de "vanliga! två börjar?



Och du ska inte alls sluta sjunga! Innan idag visade Musikteater upp grejer de hade gjort under fyra veckor ca. Jättebra show. De sjöng och spelade både teater och instrument. Fast när de sjöng så tänkte jag på dig och din röst och saknade den. Både i talform och sångform!



Förresten så tycker jag det är kul att läsa om vad du har för dig och sådära, för vi snackar ju inte så ofta, så, ja. det är kul att läsa så jag hänger med litegran iallafall :)

KRAM!//Eskalethel (nåt sånt iaf)

2008-11-13 @ 23:13:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0