Moroten - Belöningsmetoden

Den där Lille Skutt, han skulle ha stryk han. Knalla kring bland kullarna med kratta och hacka och hink i sin hand och ett förbaskat stort djävla morotsland som han inte delar med sig till mig av. Snåljåpiga kaninskrälle! Jag, som är en fattig varg utan morötter i mitt liv. Inget som lockar mig, inget som får mig att ta i i t ex. pluggandet och kämpa lite extra. Ja, förutom prestationsångesten och stressen då, men de verkar ju motsatt och får mig att inte-plugga istället.

...Men vänta lite här nu, vadå morötter förresten? Vem fan sade att vargar äter morötter? Vargar äter kött, det vet väl varenda kotte. Nog för att det kan slinka ned både blåbär och smultron och så, men inga morötter. Pffft!
Nå, om det då alltså följaktligen inte kan finnas några morötter som lockar så borde det ju finnas kött av något slag. Vad äter vargar då, i sagorna till exempel? Hm... Får? Lamm? Urk, sitta och käka gammal ribbstickad olle verkar inget vidare måste jag säga, eller typ gamla lovikavantar som stickats på syslöjden. Eller gamla svettiga raggsockar man hittat i någon möglig gummistövel... Nä fy skrutt!
Kanin? Nja, är det inte rävarna som brukar vara först till kvarn på dem? De är ju dessutom ena hariga djur, och jag är feg nog som jag är alla redan, så mer av den varan behöver jag väl knappast.
Men grisar då? Känns inte särskilt glamouröst, om man tänker efter. Skitiga djur som älskar att rulla runt i lera, böka med trynet både här och där och som äter allt. Nä vet ni vad...
Vet inte om älgar, renar, rådjur och hjort är så mycket mer spännande det heller....


Jag satt och funderade på det här med belöning och morötter (hm...nå...köttbitar) innan. Jag vet många som har det. Vampyrsöstran, till exempel, som får titta på Supernatural när hon pluggat klart. Eller Tant Anna, som väl kan fira med en cigg och ett glas vin eller så när hon langat iväg sina texter till de tidningar där de ska bo. Men jag, jag har minsann inte en enda djävla liten morot eller belöning som kan driva mig. Finns inte en enda! Så, "smart" som jag är tänkte jag: "Ja, men ok, för varje MVG jag lyckas knipa får jag köpa en skiva". Skulle det kunna fungera?
Hm. Det vore visserligen trevligare om jag slapp betala skivorna själv, men är det en belöning så är det. Skulle mamma eller pappa eller dylik person erbjuda sig att ge mig en skiva för varje MVG, tja, skulle jag inte få prestationsångest deluxe då? Och, om jag nu skulle driva igenom denna skiv-belönings-tanke, skulle MVGt i fråga gälla för varje genomfört uppdrag eller för varje avklarat ämne? Svår fråga...

Ååå andra sidan... Det vore ju trevligt att kanske kunna få köpa skivor utan att ha dåligt samvete för att man slängde ut pengarna på "skit" efteråt, som jag brukar få. Det är ju faktiskt en belöning. Faktiskt. Och kör man på varje uppdrag blir det ju ca 3-5 skivor per ämne, och det vore ju inte så dumt. Fast dyrt. Dilemma...
Och om jag inser att det är för dyrt, och dessutom inte hittar skivor nog för att kunna klara av alla uppdrag/ämnen? Aj.... Då vart köttbiten borta igen. Attans! Bad, bad, badkar!


Nej jag får väl fundera vidare på de förbaskade skabbmorötterna, stänga av skabbdatorn och sova nu. Godnatt flickor och pojkar.



Ah ja, förresten. Nu när vi ändå har ämnet vargar på tal vill jag här nedan ge er ett av mina absoluta favoritcitat. Vet inte varifrån det kommer, men jag tycker det är riktigt bra. Enjoy!

A man told his grandson: "A terrible fight is going on inside me - a fight between two wolves. One is evil, and represents hate, anger, arrogance, intolerance, and superiority . The other is good, and represents joy, peace, love, tolerance, understanding, humility, kindness, empathy, generosity, and compassion. This same fight is going on inside you, inside every other person too."
The grandson then asked: "Which wolf will win?"
The old man replied simply: "The one you feed."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0