The Lion King (Musikal)

Lejonkungen... Det måste ju vara mästerverkens mästerverk. Disney har verkligen lyckats med den filmen - Både att göra den otroligt charmig, spännande, rörande och helt underbar. Jag var fem år när den kom på bio, och jag älskade - nej avgudade! - den från allra första gången jag såg den. Än idag kan jag se den gång på gång på gång utan att tröttna. Flera gånger per dag vissa daga.

Målet för vår englandsresa var faktiskt, i alla fall från första början, att se musikalen The Lion King, som helt baserats på Disneys film. Efter att ha hört Broadways recording av spektaklet blev jag än mer peppad på det, och jag var nästan lite om-jag-inte-får-se-den-här-nu-när-jag-betalat-flera-tusen-för-att-åka-och-se-den-vet-jag-inte-vad-jag-gör-mordisk. Men turligt nog fanns det biljetter åt oss, och för 30 pund vardera fick vi - lyckliga! - platser i publiken.

Det var med höga förväntningar jag klev in bland raderna med sittplatser tillsammans med Naia min. Det är trots allt min favoritfilm sedan fjorton år tillbaka, och efter att ha hört Broadways recording visste jag att den omöjligen kunde vara dålig. I vanlig ordning blev jag givetvis megakritisk för att det var något jag tycker så mycket om, och...

Och... Och.... Och....
Den är helt superunderbartmegadunderhonungsburksfantastisk! Underbar, välgjord, lättigenkännlig och helt... UUUNNNDDDEEERRRBBBAAARRR! Duktiga sångare och skådisar - Barnen också! - och välgjorda kostymer och allt var bra. Zazu och Timon var också välgjorda - så väl att man liksom skulle tänka bort personerna som styrde dem, och det fungerade! Det var fantastiskt... Dansare som spelade gräs till och med, det ni! Snygga, baröverkroppade dansare som rockade runt på scenen som hyenor i Be Prepared, en skickligt gjord gnuhjords-scen, ett par-tre extrascener(som inte är med i filmen), fantastiska låtar och... Nej, jag ska inte avslöja allt, ifall det skulle vara så att ni åker och ser den!

Kvinnan som spelade Rafiki fastnade jag särskilt för. Hon hade inte bara en helt fantastisk musikalsångerska-röst som bar bra, var stark och samtidigt klar och väldigt behaglig att lyssna till, hon var också en outstandig skådis som verkligen levde sig in i rollen av galen, men samtidigt vis, babian. På ett ställe kommer hon till exempel inhoppande på scenen baklänges med häcken i vädret och har en massa underliga ljud för sig. Att våga bjuda på sig på det viset... Underbar!
Mufasa hade en väldigt behaglig röst att lyssna till också. När han sjöng "They Live In You" satt jag och fick lätta rysöverdragningar på armarna. Han var väldigt mysig.

Det enda lilla (lilla, lilla) minuset med det hela var att Scar inte var riktigt lika inlevelsefull i låten "The Madness Of King Scar" som Broadways Scar, men å andra sidan var han fantastisk i Be Prepared. Han var dessutom en bra skådis. Naia var väldigt förtjust i hans english gentleman-style där han struttade runt på scenen med en käpp i ena handen och den lååånga svansen - han var den enda som hade svans- hängande över armen.
En annan väldigt intressant sak med Scar var att man, i musikalen, får lite mer...djup, lite mer insikt i den karaktären. Han är inte bara helt igenom ond, han är också lite galen. Det är väldigt bra gjort och stör inte storyn på minsta vis, ger den bara lite extrakryddad fyllning. The Madness Of King Scar är en tämligen intressant och underhållande låt.

Jag fann mig själv sittande gråtfärdig (!) minst halva musikalen, helt utan förklaring. Rörd. Kanske var det något gammalt nostalgiskt det-här-är-min-favoritfilm-spöke som levde rövare? Men det var så...speciellt på något vis. VackeRt. Jag njöt! Och började nästan gråta på allvar när Mufasa dog. Har alltid tyckt den scenen är så sorglig...

...Och jag undrade - och undrar - varför den här inte kommit till Sverige. Jag menar, nästan varenda replik från filmen var ju med, nästintill ordagrant överallt, så var ligger problemet i att göra den på svenska? Fast i sådana fall MÅSTE Rikard Wolff spela Scar, annars kan det lika gärna vara. Helst Svante Turesson som Rafiki också, men det är ju inte nödvändigt. Kvinnan som spelade honom här var ju underbar!

Jag kan inte ens få med alla tankar jag har om musikalen, dels för att de liksom snurrar kring i skallen som en galen bisvärm i en motorcykelmotor, dels för att jag inte vill avslöja alltför mycket om inehållet i denna supergoda tårta.
Så! Jag säger bara en sak - ÅK OCH SE DEN OMEDELBUMS!