Adventssång

Hah! Där trodde ni allt att ni blivit av med mig, men tji fick ni. Jag bara pustade ut efter det intensiva bloggandet från Gotthard-veckan. Tror inte jag skrivit så många inlägg på en och samma vecka förut. Kanske mest för att jag inte har så mycket att skriva om, eftersom jag helst vill bespara er vad jag äter till frukost och vilka städvanor jag har. ;)

Men vet ni vad... jag skulle behöva lite hjälp igen.
I torsdags kväll ringde en av kantorerna upp mig och frågade om jag vill sjunga på fjärde-advents-gudstjänsten den 20 december. Givetvis kunde - och ville - jag inte säga nej. Jag är sanningen att säga riktigt hedrad över att för det första bli tillfrågad om något sådant kring jul, och för det andra bli tillfrågad om just fjärde-advents-söndagens gudstjänst. Det känns lite... speciellt på något vis. Stort.
(Hade säkert känts ännu större om man råkat vara religiös också...Det är ju inte jag. Men när jag sade det till mor i lördags sade hon: "Det är du ju visst!". Skulle jag inte veta det själv, menar hon?)

Så, nu är min fråga... Vad skulle NI vilja höra för låtar i kyrkan så nära jul? Jag får välja fyra. Alla förslag välkommes och mottages tacksamt! (Ni får gärna skicka hit fler som kan åsikta om detta också, om någon har lust)

Tack på förhand!

Kommentarer
Postat av: skogsfrun på dal

Åh får man önska! Då väljer jag den här som får mig att tänka på min barndoms jular.



Jul, jul, strålande jul, glans över vita skogar,

himmelens kronor med gnistrande ljus.

glimmande bågar i alla Guds hus,

psalm, som är sjungen från tid till tid,

eviga längtan till ljus och frid!

Jul, jul, strålande jul: glans över vita skogar!



Kom, kom, signade jul! Sänk dina vita vingar

över stridernas blod och larm,

över all suckan ur människobarm,

över de släkten som gå till ro,

över de ungas dagande bo!

Kom, kom, signade jul, sänk dina vita vingar!



Fin text eller hur, och lika fin melodi tycker jag:)

2009-11-23 @ 19:03:49
URL: http://ingemix.bloggplatsen.se/
Postat av: Maria

Den här får mig att tänka på julen! Lycka till.



GLÄNS ÖVER SJÖ OCH STRAND.



Gläns över sjö och strand, stjärna ur fjärran,

du som i Österland tändes av Herran!

Stjärnan från Betlehem leder ej bort men hem.

Barnen och herdarna följa dig gärna,

strålande stjärna, strålande stjärna.



Natt över Judaland, natt över Sion.

Borta vid västerrand slocknar Orion.

Herden som sover trött, barnet som slumrar sött,

vakna vid underbar korus av röster,

skåda en härligt klar stjärna i öster.



Gånga från lamm och hem, sökande Eden,

stjärnan från Betlehem visar dem leden.

Stjärnan från Betlehem leder ej bort men hem.

Barnen och herdarna följa dig gärna,

strålande stjärna, strålande stjärna.

2009-11-23 @ 23:49:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0