Hamburg, dag 1: Arrival

Kära flickor och pojkar, kvinnor och män...

Shass sitter för närvarande på sitt hotellrum på Elezar Norum (har för mig det stavas så) Hotel i Hamburg, Tyskland, Europa, Världen. Det är ganska ensamt här, faktiskt. Halsen gör ont och tröttheten gör sig påmind, men vill ändå kladda någon rad bara för att ha kladdat lite nu när jag har chansen med trådlöst nätverk och allt. Fascinerande nog får man låna det alldeles gratis här också. Det är inte så dumt eftersom jag hoppas kunna göra åtminstone liiite skolarbete imorgon på morgonen innan pappsen och styvmor vaknat till liv, men vi får se hur det blir med den saken.

Vaknade kvart över sju i morse, givetvis av en mardröm i vanlig ordning. Låg kvar till alldeles för länge och läste i Pratchetts "Pyramidfeber" innan jag slutligen tog mig upp. Inget lätt beslut eftersom styvsyrrans säng (som jag sov i eftersom hon 1. inte var hemma och 2. vi (= far min och jag) tyckte det var kortare att åka från Lund till Hamburg än hemifrån och därför tillbringade natten hos styvmor) var tämligen bekväm och liksom ligga-kvar-krävande. Men nåja, ska man ut och resa så ska man, och då kan man ju inte ligga och dra sig som en annan slashasig dräng på söndagsmorgonen. Frukost intogs, tänder borstades, väskor färdigpackades (= datorn + nattlinne + tandborste o.dyl lades ner) och sedan var det bara att studsa in i bilen och brumma iväg. Med undantag för en görasigavmedmorgonensfrukostsintagnavätska-paus körde vi non-stop till Rödby-Purtgarden-färjan (stavas det så? Jaja, whatever). 45 minuter på båtskrället, sedan vidare därifrån till Hamburg. Just den biten (från färjan) vet jag inte mycket om dock eftersom jag halvsov större delen av vägen med musik i öronen (och fick förbaskat ont i nacken, ska tilläggas).

Jaja, det var det. Vi lämnade alltså Lund vid kvart i 10 ungefär och landade i Hamburg omkring klockan 15. Därefter letade vi parkeringshus (med smått hysterisk styvmor vid ratten...) och checkade in på hotellet. Jag har eget rum. Helt OK. Inget övertjusigt rum i svit-stil precis, men absolut bättre än det hotellrum Naia och jag hade i London. Det luktar inte ens rök här ;).

Efter snabbdusch för mig och styvmor knallade vi till Tåg/tunnelbanestationen (som ligger ca 150 m från hotellet...) och tog U3-linjen (gul, tydligen) till San Paoli. Där hade de något marknads/tivolijippo som vi spanade in. En himla massa karuseller och folk och absolut ingen brist på ätbara saker. Där traskade vi runt en stund innan vi slog oss ner för varsin bratwurst och pilsner, samt varsin koboltblå stövel (nåja...stövelformad mugg) glühwein. Glühwein var ganska trevligt. Inte så sött som svensk glögg, men både gott och värmande. Efter detta inmundigande av tyska matvaror vände vi tillbaka mot tunnelbanestationen, och på vägen tog vi oss varsin Berlinermunk... fyllda med jordgubbssylt och överströdda med ungefär ett halvt kilo strösocker vardera. Sött, men tyskt... ;)

Ja, vad ska jag mer berätta för onödigt..? Vi har varit och ätit på en restaurang som jag inte har en aning om vad den hette, men som serverade ganska god italiensk mat. Där tog jag även en Irish Coffee som brände sönder tungan på mig och tyvärr inte hjälpte mot halsontet. Men man kan väl inte få allt, antar jag. ;)
Restauranger är det förresten verkligen inte någon brist på i området där vårt hotell ligger (vi verkar dessutom ha hamnat i någon sorts hotellens samlingsplats, för här finns mååånga alldeles inom synhåll). Här finns ett stekhus, en kina, den italienska saken vi var på, en wok express och en himlans massa pizzerior bara ett stenkast bort. Den som trodde sig behöva svälta här hade fel, mina vänner. Tyskar ska dessutom (enligt vad jag hört) vara bra på stora portioner osv. Så hungriga ska vi väl inte behöva gå.

Nej, nu orkar jag inte engagera mig mer i det här, jag är för trött. Imorgon är det en ny dag med nya äventyr... Och imorgon... imorgon ska jag få träffa Steve Lee.
"What?" undrar ni kanske när ni läser, "Vem i alla flygande marsipangrisars och jultomterenars namn är det?"
Jo, det ska jag tala om... Det är sångaren i Gotthard. Och jag ska inte bara gå på deras spelning här imorgon, jag ska få träffa hela gänget. Det ni! LYCKA! :)

Nej, nu ska jag sova. Ber om ursäkt för oengagerat inlägg, men ni får stå ut ;). Skriver kanske en rad imorgon om jag får tid (vi ska utforska Hamburg lite närmare imorgon eftermiddag, bland annat), annars kanske på tisdag.

Thank you very much for your attention
/ Shass

Kommentarer
Postat av: skogsfrun på dal

Ja det må man säga! var ett rejält skutt från att ha suttit hemma och digat en skiva, hehe. Och nu ska du få träffa en IDOL! Hur går sånt till om man får fråga. Har du träffat sagofen eller;-) Nej du behöver inte svara, NÅGRA hemligheter får du lov att ha fast skogsfrun är obotligt nyfiken.

2009-11-10 @ 17:06:32
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se
Postat av: emma

Ojoj, flygande marsipangrisar, fint!:D



Jag måste säga att det är coolt att du är i Lund ibland. Av någon anledning..

2009-11-10 @ 17:56:43
URL: http://hopelosthead.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0