Övertyga mig!

Nu har ni att göra hela dagen... ;)


Det finns en sak som jag personligen tycker är ganska viktig när det kommer till sång - trovärdighet. För mig är det ibland helt avgörande för huruvida jag tycker en vokalist är bra eller ej, hur övertygande de är i sitt sätt att framföra en låt. Sjunger de utan känsla, inlevelse och trovärdighet tror jag dem ju inte heller, och hur ska det då kunna bli bra? De vokalister jag tycker allra bäst om är sådana som övertygar mig bra, som får mig att verkligen känna att de själva känner, tycker, tänker det de sjunger. Här är fem av dem:

Sharon den Adel (Within Temptation)
Jag tror vi skulle kunna säga att det här är min absoluta favorit när det kommer till kvinnliga vokalister. Hon berör mitt allra innersta som ingen annan kvinnlig vokalist lyckas med och gör det gång på gång, om och om igen. Hon kan uttrycka sådan styrka och sorg, sådan smärta och sådan längtan att det verker i hela mig. Samtidigt kan hon få mig att le, och ständigt att förundras. Särskilt balladerna Our Farewell, som i Malmö 2005 fick mig att gråta floder av rörelse, och Forgiven, som i Mariestad 2008 stal andan ur mig med sin sorg och i Leiden 2010 på magiskt vis stannade tiden rör mig långt, djupt in i själ och hjärta. Oavsett hon sveper sig i en mantel av tvivel, vandrar genom minnen, tänker utkräva bitter hämnd eller önskar bli sedd för den hon är berör hon med röst och text. Det spelar ingen roll om hon uttrycker känslor som göms i mångas hjärtan eller berättar någon annans story - hur Sharon än gör plockar hon fram och målar i klara färger de känslor som ryms i orden. Jag kan bara fascineras, njuta och önska att jag kunde bli ens i närheten av hälften så bra…

Russell Allen (Symphony X)
Denna långhåriga amerikan tog sin lilla tid innan han helt och fullt erövrade mitt hjärta, men när han väl nådde dit var det för att troligtvis stanna tills det också stannat. Han rymmer en röst som är uttrycksfull och kraftfull och är otrolig på att övertyga. Russell har ett sätt att uttrycka känslor när han sjunger som kan få mig att le och känna mig bättre när jag är ledsen till att andlös och andäktig lyssna, att bli trotsigt förbannad tillsammans med honom eller att stilla känna den värkande, förtvivlade längtan och beslutsamhet som finns i t ex. The Sacrifice. Alltifrån mild längtan och sorg och saknad till rivande rå ondska spelas på hans mångdimensionerade stämband och jag kan bara njuta och förundras, särskilt som jag ofta, någonstans bakom sårbarheten, ondskan, raseriet, vansinnet eller vad det nu kan vara han uttrycker, anar en glimt av upptågsmakeri och djävulskap som ofta får mig att le.

Garou
Denna skönsjungande kanadensare var den förste och nära på den ende som får mig att stå ut med musik på franska (även om han lyckligtvis även nyttjar engelska då och då). Hans röst brakade in som ett skenande lok i mitt hjärta och drämde andan ur bröstet på mig med sin raspiga manlighet. Han kan konsten att låta oemotståndligt sexig, vet hur avgrundsdjup sorg känns, samt rymmer en stor portion glädje och energi. Liksom de båda tidigare nämnda vokalisterna har han allt, på sitt eget vis.

Steve Lee (Gotthard)
Letar man efter en man med utseendet för sig (schweizs sexigaste man 2009, om jag inte missminner mig helt), en gudabenådad röst, med energi för 58 och utstrålning som sköljer likt en tsunami över publiken, då är det Steve Lee man söker. Med sitt långa hår och sina välmusklade armar får han kvinnorna att slita av sig kläderna framför scen (jodå, jag har allt haft sådana mitt framför mig) och med sitt sympatiska sätt och djupgrävande glädje får han spelningslokalerna att hoppa, skaka och bågna. Det han uttrycker allra bäst är glädje och hopp – något han själv verkar tycka är bland det viktigaste att ge sin publik. Men i hans hjärta och röst ryms även massor av kärlek (även olycklig), en hel del trots och något som åtminstone jag tolkar som småbusig sexighet. Återigen en vokalist som har allt!

Jörn Lande (Jorn)
En av de mest ödmjuka och vänliga personer jag haft den stora äran att möta personligen är ”mannen med rösten” – Jörn Lande. Liksom Russell har han ett röstomfång och uttryckssätt som brakar rakt in i hjärteroten och erövrar. Oavsett han kommer dragande med vemod, kärlek, sorgblandad bitterhet, fartfylld energi eller (ibland ganska Dio-aktig) ondska tror jag varenda stavelse. Liksom de andra fyra släpper han ur sitt hjärta fram uppsjöar av känslor och låter rösten ge dem liv.

Här var fem. De skiljer sig åt i röst och uttryckssätt, men alla är fantastiska på att på ett övertygande sätt ge de ord de sjunger liv. I de ”roller” de tar på sig när de står på scen eller vrålar in i studiomicken är de mästerliga. Tillsammans kan de få världen att skaka, darra, bågna, skälva och brista. Alla kan få mig att le och skratta, att dansa och sjunga, att rasa och skrika, att gråta, och alla inspirerar de mig till att fortsätta sjunga, att skriva och att leva. Dessa fem innehar den underbara förmågan att kunna övertyga.

Givetvis är det inte enbart de vokalister jag gillar (de fem som nämnts ovan + några till) som ska övertyga – Det är lika viktigt för mig att jag kan göra det när jag sjunger. Jag försöker leva mig in i, känna, tycka, tänka, vara det jag sjunger. Om jag lyckas, ja, det kan bara min publik bedöma.

Jag skulle kunna fortsätta prata om det här en stund till, till exempel skulle jag kunna nämna mannen som faktiskt nästan är Jesus reinkarnerad (eller åtminstone kanske skulle lyckats kristna till och med mig om han varit Jesus), men jag tror det får vara nog för idag. Ni har lidit nog nu ;) Men en annan gång kanske. Tills dess: Ta hand om er!

Kommentarer
Postat av: skogsfrun på dal

Jösses Sharon vilket jobb du har lagt ner här! Har lyssnat på några av dina favoriter men ack skogsfrua ä för gammel och föredrar tocket HÄR http://www.youtube.com/watch?v=hFPIsXNcCO0

Hoppas länken funkar så du får den tänkta kicken, hehe. Prövat dansa gammelt nån gång? Lovar..en uppryckande upplevelse. Skadar inte att pröva!

Sexiga röster?...ELVIS!

2010-08-16 @ 18:28:52
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se
Postat av: Sharon

Skogsfrua: Nä vet du vad, Elvis! Nej nej nej, han är alldeles för smörig. Då föredrar jag ovan nämnda män ;) Alla fyra!

Jag tror då inte frua är för gammal för det, jag tror bara inte det är den typ av musik frua helst lyssnar på :). Låten på länken var glad! Sitter och ler medan jag skriver det här. Tack :)

2010-08-16 @ 18:51:57
URL: http://shass.blogg.se/
Postat av: Mia

Ja nu är jag på hugget igen.:-)

Här kommer en gamling till och kan nog säga att det inte är riktigt min musiksmak, snarare den här!

http://www.youtube.com/watch?v=jMKian5hfKY Men gillar även lite blandad kompott allt efter humör och sinnelag. Men smaken är ju som baken som tur är.

2010-08-16 @ 19:34:52
Postat av: Sharon

Mia: Ja visst är det tur att man har olika smak, annars skulle det ju inte heller finnas olika sorters musik. Jag hoppas ni överlever trots att jag har en smak vi inte delar ;) även om jag ibland får in en och annan låt här som faktiskt verkaruppskattas. Nickel Creek t ex. :)

Hoppas allt är bra med dig! Efter detta länkande måste jag nog fundera ett slag på vad jag ska hiva upp nästa gång...

2010-08-16 @ 23:14:39
URL: http://shass.blogg.se/
Postat av: skogsfrun på dal

Märker att jag missat titeln till ditt inlägg -trovärdighet och övertyga mig.

Mig övertygar Elivs absolut men smaken är ju rent personlig;-). Det är ju bra och nödvändigt för balansen. Visst,smörsångare om du med det menar vackert, sliskigt nej i så fall som en blöt slick av Ludde, hehe.

En röst som smält ljunghonung, tonsäker till tusen och en sexig utstrålning, alltså vad en farmor matte skogsfru på dal bara kan drömma om;-)) men han är ju dö!? Nej han lever för evigt i våra unggamla ännu klappande hjärtan, i musikvärlden, in heawen och in...

http://www.youtube.com/watch?v=2Ox1Tore9nw

Här har du en i högen som också gillar Elvis...

http://schlaug.blogspot.com/ ...och mycket annat!

2010-08-18 @ 09:18:33
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se
Postat av: Ismen

Snyggt skrivet, S! Hoppas att allt är bra med dig!:D

2010-08-18 @ 18:51:05
URL: http://ismen.blogg.se/
Postat av: vispen

Hej!



Jag vill verkligen höra dig sjunga! Du är säkert jätteduktig på det för du verkar ju ha sån koll på olika sångare. Sharon är den enda jag känner till av de fem du skriver om och jag håller verkligen med om att hon har en otrolig röst! De andra ska jag ta och lyssna på någon dag. Hoppas att allt är bra med dig annars. Kram

2010-08-27 @ 13:11:38
URL: http://vispen91.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0