Katt i kvart på 40 kvadrat - Kaos och katt-astrof?

Vissa dagar ångrar jag att jag flyttade hemifrån. Inte enbart för att jag saknar mor, syskonen och styvpappsen, skogen, grannar-inte-lika-nära-inpå-tillståndet och de mindre utgifter jag hade då, utan även med tanke på mina djur. Honey och Curry tar mor hand om, och hon gör det väl, det vet jag. De trivs där de är, och hur mycket jag än vill kan jag inte flytta på dem. Till något inackorderingsstall, ja, det är förstås möjligt, men vad skulle jag ha för det? Ingenting. Mer utgifter och mer besvär, tror jag. Så, de har det bra där de är. Men det finns ju en tredje liten krabat jag saknar att ha hos mig...

När jag för två och ett halvt år sedan skaffade mig en liten röd kattunge, vilken jag gav namnet Chili, gjorde jag honom till innekatt. Jag hoppades kunna flytta hemifrån samma höst, eller åtminstone efter årsskiftet. Det blev aldrig av. Eftersom jag inte tyckte det var någon mening att låta kattstackarn vara innekat när han nu ändå bodde på en plats där det fanns mycket mark att springa på lät jag honom helt enkelt få bli utekatt. 1 år senare flyttade jag hemifrån...

Jag saknar Chili något vansinnigt när jag är här hemma i min lilla lägenhet. Jag vill ta hit honom, men samtidugt känns det som djurplågeri att tvinga en utekatt, som faktiskt KAN vara utekatt, att bli innekatt. Han är rumnsren, kan gå på låda... han kan allt det där. Men det känns lite...grymt.
Så, när jag för en stund sedan var uppe på visit hos min tandläkare som bor två våningar upp och just tagit hand om sin exfrus gamla katt, då tänkte jag... Skulle man kunna ha Chili som en flytt-katt? Skulle det kunna fungera att han är här några dagar och är inne, och sedan får följa med när jag åker och hälsar på mor och hästarna där han kan springa ute? Vad tror ni? Det är bara på funderingsstadiet, men vill gärna höra vad ni tror om det hela. Det vore så mysigt med sällskap, och det är ju faktiskt min, min, min katt, och styvpappsen är inte särskilt förtjust över att han bor där. (Risken är väl bara att han skulle demolera hela min lägenhet som följd av uttråkning...)
Så, shoot! Låt Shass veta vad ni tror om detta.


Tack på förhand!
Shass

Kommentarer
Postat av: Varya

Testa. Låna hem Chili i 1-2 veckor och om han har vant sig och inte verkar för rastlös så ta hem honom. Katter kan vänja sig vid det mesta^_^

2010-02-25 @ 02:08:28
URL: http://soderstrand.blogg.se/adhdpojken
Postat av: skogsfrun på dal

Kära Shass vilket dilemma! Själv skulle jag inte vilja leva utan vardaglig kontakt djur men ibland kan man förstås bli tvungen.

Förresten...när du nu provat på att bo själv i lägenhet är det väl ingen skam om du flyttar hem igen till ALLA dina djur? -en tanke;-))

Att en utekatt skulle trivas med att vara instängd tror jag inte riktigt på men du kan ju alltid testa.

Kram från skogsfrua

2010-02-26 @ 18:49:51
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se
Postat av: Mia

Jag skulle nog testa om Chili skulle trivas som innekatt några veckor och sen se om det fungerar. Har själv haft en innekatt som var just inne på vintern och fick vara ute på sommaren emellanåt och det gick hur bra som helst. Men gör ett försök kära Chass, säger en stor djurvän.

Kram

2010-04-02 @ 23:51:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0