Skriva? Jag? Nej! Hjälp! Kanintevillintevågarinte!

Här satt jag i godan ro efter dagens engelskastudier och tänkte: Ja, men idag har jag ju fått lite gjort i alla fall. Det känns bra. Det är mycket att göra, men jag gör det (jobbar bättre än med religion och samhäll i alla fall) och det känns bra.

Sedan tittar jag på nästa sida i studieguiden...
”Det är dags att du använder din fantasi och din kommunikativa förmåga!”
Tanke: Oh, shit...
Insikt: Jag måste skriva! Helvete!
Känsla: PRESTATIONSÅNGEST DELUXE

Så var det nöjet slut... Jag som tyckte Engelska B var en rolig kurs. Ska nu också den, liksom Svenska C och B, bli en ångestkurs?

Jag kan inte skriva som de vill att man ska skriva. Jag kan för helskotta inte skriva alls! Särskilt inte på engelska. Moder, moder, moooder, hur i hela fridens namn ska jag överleva det här? Hur?

Febril genomscanning (i huvudet, alltså) av texter jag redan producerat. Kan man översätta någon? Skulle det gå? Nej, nej... Nej, det går nog inte, jag kan ju inte skriva, och inte som de vill att man ska skriva. Ingen av dem skulle väl duga då... Regler... massa regler... Varför säger de att det finns regler för? Jag skriver inte efter regler, eller gör jag?

Nästa insikt: Mina texter måste vara ännu värdelösare än jag redan känner att de är. Ska man se till alla regler de rabblar upp i den här boken är jag säkerligen århundradets regelbrytare och borde aldrig mer få skriva en sammanhängande mening, än mindre en novell eller längre skrift. Så hur kan de vilja att jag ska göra det? Hur?!
Ännu mer ångest. SVÄRORD!

Jag dör. Rädda mig, någon. Snälla...

Kommentarer
Postat av: skogsfrun på dal

Här kommer skogsfrua ilande som en räddande ängel/bängel. Du har ju skrivandets gåva flicka lilla! OCH berättarförmåga. Grammatiken är en sak för skola och betyg men har sen ingen stor betydelse. Troligen är du en bättre skribent än dina lärare så bry dig inte om vad DE vill utan kör ditt eget race.

Grammatik avskydde jag och det har inte fastnat mycket därav i mitt huvud men KÄNSLAN för hur det bör var finns där ändå och den känslan tror jag du också har. Slappna alltså av och lita på dig själv...och skogsfrua;-)

2010-03-10 @ 21:26:24
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se
Postat av: Varya

Du kan ju skriva, oroa dig inte. Regler och grammatik är inget att oroa sig för. Du kan de antagligen bättre än du tror, och behöver ingen lista med regler för att göra rätt.

Skriv först, och skit i att läsa regelboken, sen kan man redigera detaljerna sen.

Du kan alltid vända dig till mig om du vill ha en korrekturläsare

2010-03-11 @ 19:09:15
Postat av: Emeli

Duh.. jag lyckas aldrig bestämma mig.. men finns numera på http://eemeliii.blogspot.com ;) PoK

2010-03-28 @ 17:03:14
URL: http://eemeliii.blogspot.com
Postat av: Mia

Fixar inte Sharon detta då gör ingen det!

För du har en enormt vackert skrivsätt så fortsätt och kör ditt eget race.

DU LYCKAS!

2010-03-30 @ 21:04:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0