Ibland undrar jag...

Ni som följt min blogg ett tag, åtminstone ett och ett halvt år eller så, minns kanske att jag i början av februari 2009 frågade mig om Windows Media Player är en mindreader. Huruvida detta program faktiskt kan läsa tankar eller ej har jag ännu inte lyckats få besvarat, men det har då sannerligen fortsatt göra det, liksom mp3-spelarn (när den är på humör).

Nu när jag äntligen börjat skapa lite spellistor i Spotify har det dykt upp andra funderingar. Inte så mycket om huruvida även Spotify kan läsa tankar, men... Har ni (åtminstone ni som spelar musik i datorn/mp3-spelaren/ipoden/iphonen/vaddetnukanvaranispelarmusikmedsomärutanCD_skivor) någonsin reflekterat över fenomenet låtar som nästan alltid kommer MINST en gång varje gång ni lyssnar på en spellista? På samma sätt finns det låtar som nästan aldrig dyker upp, som man kanske får höra var 15:e gång man lyssnar på listan eller så.

Jag har märkt det här allt mer på sista tiden. För det mesta låter jag spelarna blanda låtarna, och då ska det ju faktiskt vara slumpvis...men ändå, ändå tycker jag att det är en del låtar som promt ska spelas varenda gång jag lyssnar. När jag kör min Softies-lista på Spotify tenderar t ex. Within Temptations "Somewhere" att slinka in (eller fram, eller hur man vill) (vilket jag inte har något emot, ska tilläggas), liksom även av någon anledning Daniel Beddingfields "If You're Not the One". Sistnämnda är så gott som garanterad om man startar listan.
När jag kör igång Letties och min pepplista - ett ihopkok av peppande up-tempo-låtar, nostalgiska grejor och diverse annat elände - spelas den här varje gång. Drar jag istället igång Strölåtar brukar det vara den här som spökar...osv.

Varför är det såhär, att vissa låtar spelas nästan varje gång oavsett du lyssnar i timmar eller bara lyssnar på fem låtar? Jag tror inte ett smack på teorin att det skulle ha med antalet låtar att göra. I själva verket borde ju färre antal låtar snarare garantera att alla spelas oftare, men näe då... Inte hos mig i alla fall. Någon smartis påpekade någon gång när jag tog upp frågan att det väl är folket på Spotify som sitter och jäklas med en, men det känns inte heller så sannolikt. Vad tror ni?


Yours truly madly deeply, Shass

Kommentarer
Postat av: Storasyster

Jag tror fortfarande på att det har med antalet låtar att göra.. Men det kan nog vara så att det finns ett par olika kombinationer (beroende på hur många låtar listan innehåller) så varje gång du får samma kombination kommer de i samma ordning som förra gången. Fast NEJ, jag vet inte. Men man kan ju alltid spekulera. Eller så är det tankestyrt. Läs Alkemisten, snorunge, så kanske du förstår hur stor makt den mänsklika gärnan har! :-P

2010-09-22 @ 09:56:48
URL: http://hesh.soclog.se/
Postat av: Sharon

Storasyster-yster: Snorunge kan du vara själv :P. Jag ska läsa Alkemisten, men just nu ar jag lite för fullt upp för att ha tid. Köp den i julklapp eller duärvärldenbästasystervarsågodhärfårduenbokduintetyckerduharrådmed-present ;). Eller köp den åt dig själv och låna ut den till mig? <3

2010-09-22 @ 16:01:16
URL: http://shass.blogg.se/
Postat av: Storasyster

Du fick nyss en världensbästalillasyster-present, tror du jag är gjord av pengar eller? :-P

2010-09-23 @ 02:11:45
URL: http://hesh.soclog.se/
Postat av: Sharon

Storasyster: Näe. Jag är superglad för den. Det var en jättebra världensbästalillasysterpresent. <3 Jag behöver ju inga sådana, egentligen. Jag behöver bara dig.

2010-09-23 @ 06:18:03
URL: http://shass.blogg.se/
Postat av: Ronja

Jag känner igen mig så sjukt mycket i det där! Min mp3 kunde läsa tankar, men nu använder jag typ bara min mobil istället och den verkar inte kunna det. Men mitt spotify beter sig precis likadant som du sa, vissa låtar får jag höra jämt och vissa kan jag leta efter i veckor utan att få höra dem. Undrar verkligen varför det är så.

2010-09-26 @ 17:00:29
URL: http://musikfreakar.blogg.se/
Postat av: skogsfrun på dal

Hela den digitala världen är egentligen ett enda stort mysterium för en skogsfru. Fattar inte hur jag ens kan skriva det här;-)

2010-10-03 @ 10:13:03
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0