När natten tar över dagen

Alla som läser min blogg någorlunda regelbundet vet att jag i de flesta fall försöker balansera dess innehåll mellan personligt och sakligt, utan att trampa in på för mycket av det ena eller det andra. Givetvis petar jag in mina åsikter och funderingar i det mesta jag skriver, men i de allra flesta inlägg jag skrivit försöker jag att inte gå in så mycket på min egen personlighet, mitt dagliga liv, mina känslor eller dito ämnen som kommer mig väldigt nära. Varför? För att jag inte vill exponera hela min insida för alla som råkar gå förbi (även om jag tror det är stört omöjligt att gömma alt). Allt i mitt inre är inte för alla att se. Så är det bara.
Hur som helst tänker jag i det här inlägget frångå denna "tradition" tämligen mycket. Det betyder inte att jag kommer fläka ut hela mitt själsliv för er, men jag släpper er antagligen närmare inpå än jag oftast gör. Ni förstår, jag behöver er hjälp.

I maj 2006 kom de, mardrömmarna. Från ingenstans, av en anledning jag själv inte känner kom de. Självklart förmodade jag att de bara kom för ett tag, några nätter, kanske någon vecka... mardrömsperioder har jag ju haft förr. Men månaderna gick och gick och gick, och varje natt hemsöktes jag av mardrömmar - den ena värre än den andra. Självklart hoppades jag att de skulle gå över, men de bara fortsatte och fortsatte.

Nu sitter jag här, 6 år senare. Jag har mardrömmar varje natt. Nej, jag skojar inte - jag drömmer mardrömmar varje natt och har så gjort sedan de började i maj 2006 Med 1(!) enda undantag - EN drömlöst natt i november 06. Vad de handlar om vill jag inte gå in på, men det brukar vara på temat "det värsta du kan tänka dig", ungefär. Långsamt bryter de ner hela min tillvaro och har så gjort under hela den här tiden. Jag är trött nästan jämt. Jag är rädd för att sova och sover mycket dåligt när jag väl sover. Jag går runt med oro och ångest dagtid. Mardrömmarna och den dåliga sömnen påverkar mitt minne, mitt humör och min prestationsförmåga. Det jag drömmer rör till hela mig, tär på mig, tröttar ut och skrämmer mig. Jag kan inte ens med att berätta för folk allt vad drömmarna handlar om.

Det känns som om jag har provat i stort sett allt för att bli av med det här. Jag har pratat med terapeut om det, utan vidare resultat. Jag har provat avslappningsövningar, mental träning, har försökt tänka bort drömmarna, har provat aromaterapi, andas med relaxator tills jag somnar, trötta ut mig fysiskt, sova mer än nödvändigt, hålla mig vaken timmar och åter timmar (även dygn) i sträck för att trötta ut hjärnan nog för att inte drömma... Inget hjälper. Jag har provat naturläkemedel för or och sömsvårigheter (Valeriana och Melissa), har provat örtteer för samma symptom (Kvällsro-te (teblandning), ren citronmeliss, humle-te, kamomill) och har också försökt mig på lavendelolja i aromaoljbrännaren i hopp om bättre sömn - inget hjälper. Jag har provat sova själv, med kompisar/syskon/familj i samma rum, med min tjocka fluffiga katt spinnande hos mig, med Stora Varg (stor mjukis-huskey erhållen av fd. mycket god vän) hårt i famnen, med Superman i samma säng med armarna om mig; har provat sova i tystnad, med musik på, med en bok som fått stå och gå hela natten och också med böcker satta på automatisk avstägning. Inget hjälper. Hemma eller borta spelar ingen roll, dag och natt är lika illa. Jag har haft drömfångare av olika slag i krokarna av sängen i 5 år. Jag har provat akupunktur och akupressur (sista med hjälp av mina anti-åksjukaarmband, som visst ska trycka på en punkt som inte bara lindrar åksjuka, utan också mardrömmar och ångest). Jag har genomgått en 6 veckors mardrömsbehandling över internet som inte haft någon som helst effekt. Och så vidare, och så vidare, och så vidare... det känns som om jag provat allt, utom sömntabletter så starka att hela hjärnkontoret släcker ner samt att strö salt runt sängen och be till Gud. Det första skrämmer mig - tänk om jag drömemr i alla fall och inte kan vakna! - och det sista misstänker jag har inte särskilt stor effekt om man inte tror på Gud...

Läget börjar kännas allt mer och mer hopplöst efter all denna tid och alla dessa fruktlösa försök att få sova i lugn och ro. Vad ska jag ta mig till?

Snälla, snälla, söta rara läsare, jag behöver er hjälp. Har ni några tips för vad jag kan prova som inte redan gjorts? "Äh det är väl bara att sluta drömma så dumt!" funkar inte, tyvärr.
Snälla snälla ni, hjälp mig. Jag måste bli av med det här. Det är så tungt att släpa runt varje dag och natt.


Er tillgivna, Shass

Kommentarer
Postat av: emma

det jag reagerar på är din oförmåga (?) att prata om vad du drömmer med andra. Jag har sett folk i liknande situationer och då har de också vägrat prata om det. Men jag tror det är det du borde göra, faktiskt. och nu menar jag inte med någon terapeut, för det funkar ju bevisligen inte, utan med alla och en var. nu är ju jag en förespråkare för "ut ska det!"-metoden när det gäller allt, men jag tror du skulle kunna bagatelisera det som händer lite då. resonera dig igenom vad du faktiskt drömmer och bearbeta det i vaket tillstånd istället för att försöka undertrycka det så att det hoppar upp igen när du sover i en ond cirkel.



Notera att jag aldrig har haft en mardröm så länge jag kan minnas, så jag är kanske inte rätt person att fråga direkt...;)



Du har missat ett par kommentarer två inlägg under det här, förresten :)

2012-05-10 @ 22:26:39
URL: http://hopelosthead.blogg.se/
Postat av: Shass

Emma: Jag känner inte att jag vill lägga ut detaljer om det jag drömmer på bloggen. Jag har pratat med både terapeut och ett par "vanliga dödliga" också om det jag drömmer, samt genomgått behandling för det som jag skrev. Hittills har det inte fungerat.

Låter skönt att slippa mardrömmar. Fortsätt så.



Förlåt, ibland glömmer jag svara på alla. Mina ödmjukaste ursäkter.

2012-05-10 @ 23:57:40
URL: http://shass.blogg.se/
Postat av: emma

det är klart jag förstår att du inte vill skriva om det på bloggen, jag bara reagerade på den meningen och försökte hitta ett kryphål.:)

2012-05-11 @ 09:03:39
URL: http://hopelosthead.blogg.se/
Postat av: skogsfrun på dal

Mardrömmar är inte kul! Ett tag var jag också utsatt för den plågan var och varannan natt, nu har det varit lugnt ett tag, peppar peppar! Jag har glömt vad jag drömt men skriker och ropar på hjälp...MAMMA! Hehe då kommer RR;-)

Tror bestämt att dina mardrömmar bottnar i något verkligt som du är rädd/orolig för. Då jag är en mycket klok och analyserande person som varit med länge i denna dal av diverse konstiga företeelser vill jag erbjuda dig min proffsiga hjälp;-)) Skriv ett mail till mig och berätta! Snälla, så här kan du inte ha det.



KRAM! Sara skogsfru

2012-05-20 @ 22:45:00
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0