2013s första natt

Det är stilla i huset. Basgången från grannarnas musik har tystnat. Utanför skruttar en och annan bil lite slött förbi och då och då ekar ljudet av en senkommen raket eller smällare under den molntunga natthimlen. Det regnar, lite sådär stillsamt som det gör ibland när änglarna inte riktigt vet om de ska gråta eller inte (alternativt sporadiskt-gråter av skratt efter allt nyårsfestande... champagnen, ni vet).



Och jag kan inte sova. Som så oändligt många nätter förr ligger jag vaken och väntar på att dagen ska komma smygande på kattmjuka tassar. 2013s första dag. Jag ligger tyst och lyssnar med ett halvt öra på P1:s sommarpratare från gud vet när och minutrar och timmar tickar förbi utan att John Blund tittar förbi. Antagligen är han fullt upptagen med att natta alla överförfriskade nyårsfirare. Jag ligger ensam vaken medan en rätt stor del (skulle jag tro) av Haag sover.



Men det gör inget att jag är den enda som är vaken. Du ligger ju där och andas. Stilla, lugn, trygg och varm drar du sömnens andetag intill mig. Du andas in 2013s luft och jag undrar vad du drömmer. Jag hoppas att det är något vackert.



Och jag skulle gissa att också ni ligger inlindade i era täcken och ritar zzz ovanför er i luften med sömnandetagens pensel och drömmars färger. Kanske drömmer ni om vad 2013 ska komma dragande med. Kanske ett äventyr. Kanske något stort. Kanske något oväntat. Jag hoppas det är något bra, något ni kan se tillbaka på den hundrafyrtiofjärde maj 2083 och säga: Ja men 2013 hade vi kul i alla fall, visst hade vi?



Du vänder på dig och snörvlar lika förkylt som jag. Andas. Sover. Drömmer. Jag tänker att jag nog får lägga ifrån mig telefonen nu och sluta blogga oväsentligheter och lägga armen om dig istället. Kanske, kanske att John Blund snart är klar med alla alikor och fyllkajor och glada nyårsfirare. Den som lägger huvudet på kudden får se...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0