Det här med glas och drycker

Det var en mörk natt i november. Jag satt vid min dator och skrev en novell om blod och död, och riktigt kände hur mördarens fingrar kliade mig i nacken. Allt var tyst och stilla, och vinden ven utanför mitt spruckna fönster...Det där fönstret jag råkade halvpanga med en studsboll när jag var åtta. Det var som att kylan smög sig in genom något osynligt hål i väggen och bet mig i tårna, och kusligheten från orden på min datorskärm tog boning i min kropp, som någon djävla ande i någon shamanistisk berättelse. Kalla kårar letade sig upp längs min ryggrad, rysningar tassade över mina armar. Hjärtat slog snabbare. Mörkret trängde sig på och jag svalde. I det samma bankade det hårt på min dörr...

Nämen vet ni vad, nu blev det väl ändå lite väl dramatiskt här. Nej, november var det inte och inte ens natt, och nog för att jag frös om fötterna, men så illa var det inte. Fönstret har visserligen existerat, men det var i syrrans och mitt sovrum i det förra huset vi bodde...

Min mor kom och bankade på min dörr för ett par timmar sedan och ylade: "Jag vill se film!". Jag, som suttit och skrivit om hästkörning, väcktes brutalt ur mina funderingar och hävde iväg datorn för att kunna titta på Underbar Och Älskad Av Alla med min mor (som hon förresten tyckte var seg som gammal kåda). Efter lite krångel (och mycket svordomar från min kära, religiösa-eller-något moder) lyckas vi sparka igång filmen och mamma bjuder mig på vin. Eller förresten, det var ju för fan mitt vin, så det var nog snarare tvärtom...
Nå, hur som helst. När jag satt och smuttade lite sådär på mitt körsbärsvin kom jag att tänka på något jag faktiskt slagits av förut. Är det bara jag, eller är det inte så att olika drycker är olika goda i olika glas?

Jag var hemma hos min syster för ja... Det är väl omkring ett halvår sedan. Vi skulle äta frukost. Hon och hennes karl hade i vanlig ordning inte så mycket ren disk, och därför fick vi dricka O'boyen ur vinglas. VINGLAS?! Till O'boy! Redan då tänkte jag att fan, man ska inte dricka oboy ur vinglas. Det blir liksom inte lika gott, på något sätt. Oboy ska man dricka ur vanliga glas. I vinglaset kändes det... blaskigt, som om mjölken blandats ut med vatten. Usch!
Det är precis samma sak när jag dricker varm chocklad. Det kan jag inte dricka ur glas, för på något underligt vänster blir det inte lika gott. Varm chocklad ska drickas ur mugg! (går även i plastmugg eller termoslock, men då måste det vara kallt som fan, ni vet sådär så att tårna krullar ihop sig och nästan ramlar bort...)
Samma sak gällde ikväll. Mitt blå dricksglas kändes så fel i handen när det var körsbärsvin i det. Vin ska avnjutas i vinglas (de få gånger jag dricker sådant), annars känns det konstigt. Eftersom jag drack samma sorts vin i vinglas igårkväll och tyckte det kändes som en helt annan sak då fastslog jag helt enkelt att man inte kan dricka vad som helst ur vad som helst.

Men, kära läsare - Vad tycker ni? Kan man dricka O'boy ur vinglas? Kan man dricka kaffe ur ett vanligt dricksglas? Är det möjligt att dricka coca cola ur en tandborstmugg och njuta av det? Kan man dricka vin ur plastmugg a la plastmugg-på-offentlig-toalett-som-ska-nyttjas-för-att-dricka-vatten? Går det att dricka mjölk ur snapsglas? Då menar jag inte går som i "är det praktiskt genomförbart", utan som i "är det gott?".
Är det så att man helt enkelt ska nyttja olika glas för olika typer av dryck, eller är det bara mig det är fel på?
Och en annan intressant fråga: Kan man på några som helst villkor dricka varm saft och tycka det är gott, oavsett vilken typ av kärl man nyttjar att dricka den ur?!


Kommentarer
Postat av: Naia

Faktum är att vissa glas är framtagna för vissa drycker. Det är inte en slump att ett vinglas ser ut som det gör, eller att en konjakskupa har just den formen den har. Glasets form och utformning maximerar (eller minimerar) vissa aromer. Om man till exempel dricker vin ut ett vanligt glas så får man dels inte alls samma koncentration på lukten och dels kommer man värma vinet (om det är vitt) med fingrarna. Man skall alltid hålla i foten när man dricker vitt vin av just den anledningen till exempel.

Så du är inte helt ute och cyklar i nattmössan (Fast jag vet allt att du gör det ibland på nätterna när ingen tittar...)

2008-09-13 @ 23:35:00
Postat av: Emma

Jodå, jag förstår precis :) jag bestämde för några år sedan vad alla glasen i vårt skåp var till för. Inger bryr sig om mitt smaaaaarta system :(

2008-09-14 @ 10:26:14
URL: http://hopelosthead.blogg.se/
Postat av: Regina

Nä, du är inte helt ute och cyklar.! t.ex. är det inte lika gott att dricka mjölk ur äggkoppar. jagmenar. vafan!? det är ju för lite mjölk och för tjock kant. oboy ska inte drickas ur vinglas :S skitkonstigt.. fast kanske nån drink med oboypulver i kan funka, fast.. nää.. finns det speciella drinkglas? då ska det nog förtäras ur dem kan jag tro.

Och som Naia sa är det ju så med vinglas.. man ska hålla dem i foten och blabla för att det ska hållas kallt. jag snackade om det med malin och co, men de tyckte jag var dumma som började snacka om vin och värme(inte för att jag är nån expert, för det är jag verkligen inte.. men.. ändå! de bara skrattade åt mig som om jag vore en idiot! :P)

det finns glas för mkt.. du får komma hit o kolla på glas vi har i ett skåp för att se vad det är för glas. sherryglas :S

oboy tycker jag själv ska drickas ur mugg, varesig den är varm eller kall. fast kall kan även drickas ur glas såklart. fast varm ska inte vara ur glas, för det blir skitkonstigt :S



drickar du vin? jassåjaha? hmmmm

2008-09-14 @ 23:57:37
Postat av: RonjaR

Har själv funderat en del på det där med glas. Jag dricker bara mjölk när jag är hemma och bara ur plastmuggar, eller helst ur plastmuggar, men små glas gå också bra. Oboy som är varm dricker jag bara ur temuggar, kall ur plastmuggar.

Vatten ska drickas ur små glas tycker jag och läsk dricker jag helst ur plastmuggar eller flaskor. Läsk är inte gott på burkenligt mig.

Jag tror att olika personer kan ha olika uppfattning om vad man vill dricka i vad för sorts glas också.

2008-09-16 @ 17:39:55
URL: http://musikfreakar.blogg.se/
Postat av: skogsfrun på dal

Kul skrivet här Shass;-)

Du har alldeles rätt att det smakar mindre bra med dryck i fel glas, kopp mugg. Det är väl utprovat och en mening med alla typer av dryckeskärl som vi har, eller inte har;-) Vanans makt är också stor, t.ex. tyckte jag länge att det var mindre trevligt att sörpla kaffe ur mugg istället för ur en lite sirligare kaffekopp på fat. Nu blir det servis enbart när man har gäster.

2010-09-12 @ 18:46:57
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0