Gregorian gör Within Temptation-cover

Det tyska körbandet Gregorian, som gjort mängder av finstämda covers på allt från hårdrock till jullåtar, släppte den 5 november ett nytt album: The Dark Side of the Chant. Bland covers av bl.a. AC/DC, Evanescence, Madonna och även några låtar skrivna av bandet själva finner man också Within Temptations "All I Need". The Dark Side of the Chant innehåller följande låtar:

1. O Fortuna (Carl Orff) (The Ring Interlude)
2. Stripped (Depeche Mode) (The Others Interlude)
3. All I Need (Within Temptation) (The 6th Sense Interlude)
4. Hells Bells (AC/DC) (The Exorcist Interlude)
5. Born To Feel Alive (Unheilig) (The Fog Interlude)
6. Morning Dew (Nazareth) (Elm Street Interlude)
7. My Heart Is Burning (Gregorian) (Shining Interlude)
8. Bring Me To Life (Evanescence) (Twilight Interlude)
9. Dark Side (Gregorian) (Death In Venice Interlude)
10. Frozen (Madonna) (Sleepy Hollow Interlude)
11. Black Wings (Gregorian) (Angel Heart Interlude)
12. Lucifer (The Alan Parsons Project) (The Omen Interlude)
13. Dark Angel (Die Gesellschaft Der Schwarzen Orchidee)

Källa: Within-Temptation.com


Sådanthär tycker jag är rätt kul. Genom sin ofta avslappnande och mycket finstämda, musik sprider dessa tyska körvokalister låtar från mängder av genrer till en publik som kanske inte skulle uppskattat dem i "vanliga fall". Även om det ganska strikta sättet att sjunga ger många av låtarna en melankolisk prägel tror jag att det kan fånga intresset hos många. Gregorian gör något eget av de låtar de gör covers på och drar sig inte för att dra in elgitarrer och trummor. Var t ex. goda notera gitarrsolot före sista refrängen i All I need (Varför hade inte du ett där, Ruud? (frågan är ju varför jag ens ställer den frågan till honom här, med tanke på att han aldrig lär läsa och besvara den...)) och Hell's Bells och Lucifers lite mer uptempo-drag och gitarrer. Det kanske man inte väntar sig av ett band med det namnet och det (faktiskt, ibland) lätt kyrkliga soundet... ;)

Så vad tycker då Shass om covern?
Nja. Sorry boys, riktigt fångad blir jag inte. Jag föredrar originalet. Karln som är leadsinger är ju inte i min smak direkt heller. Jag tror att jullåtarna är de av Gregorians alster jag har lättast att uppskatta. Men om musiken de gör covers på kan nå ut till en större publik är ju det bara roligt. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0