De Vandrande Städerna av Philip Reeve

Tom ser London försvinna i fjärran. Trots att han hamnat i leran i utomlandet och ser sin hemstad rulla bort vill han inte tro att den han alltid beundrat och sett upp till har sett till att han hamnat där. Att ha fräsande retliga, vanställda och hämndlystna Hester som enda sällskap, som han först skyr för det mord hon försökt begå, visar sig dock vara till hans fördel. Men efter de båda ungdomarna skickas Törnskata - en död soldat som återupplivats med hjälp av gammal teknik. Samtidigt som Tom och Hester försöker fly från den målmedvetne förföljaren, och strävar för att komma tillbaka till London och förhindra en katastrof försöker Kate ta reda på sanningen om sin far och om vad som egentligen pågår i hennes på ytan så strålande stad. Det hon får veta kullkastar hela hennes värld, och med hjälp av Hund och Bevis försöker hon ställa allt till rätta igen.


Det här är en science fantasy-berättelse med många vändningar. Det är en bok fylld av mörka sanningar och hämndlystnad, men också om vänskap, lojalitet och kärlek. Det är historikerlärlingens motvilliga färd till insikt, den hämndlystna flickans strävan efter hämnd och dotterns jakt på sanningen. Och det är verkligen en bok om vandrande städer! Det finns mycket känslor i den - allt från hat till besvikelse, till gryende vänskap och spirande, blyg kärlek. Och tänk så känslor kan förändras och svänga...

Jag var lite skeptisk till boken först, eftersom jag råkade börja med del 2 och inte blev så förtjust i den. De Vandrande Städerna ger dock ett annat perspektiv på saker och ting och lyckades fånga mig mer. När till och med svårberörda, svårfångade jag berörs allt mer och mer när boken närmar sig klimax är det inte illa gjort. (Fast tyvärr måste jag erkänna att jag fortfarande inte gillar Tom)
Rekommenderar den! Men måste säga att om Jorden verkligen ser ut på det här viset om 1000 år så vill jag inte leva då...

Kommentarer
Postat av: vispen

Det kan nog vara en bra bok, ska kanske läsa den vid tillfälle:)

2010-11-16 @ 21:43:04
URL: http://vispen91.blogg.se/
Postat av: Ginny

vilken tur att du inte lever om tusen år då :) om inte någon kommer på ett sätt för oss att leva läääääänge. Hmm. ;) Verkar hur som helst vara en bra bok, kanske lånar den på bibblan vid tillfälle. :)

2010-11-17 @ 20:00:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0