For All We Know - Ruud Jolie's For All We Know

Vårvintern 2009 snubblade jag av en slump över MySpace-sidan som tillhörde Within Temptations gitarrist Ruud Jolie. Där blev jag sedan fast för en lång tid framöver. Det var inte enbart Ruuds otroligt charmiga och inspirerande sätt att skriva sina blogginlägg på som fick mig att återvända gång på gång. Det var inte bara det att han (omedvetet givetvis) fick mig att plocka upp gitarren igen, gjorde mig nyfiken på Nickel Creek och därmed indirekt inspirerade mig att tigga mig till mormors gamla mandolin för att försöka lära mig spela (det är faktiskt just den länkade låten som är mitt slutmål…). Nej, det var inte bara det. Det var också låtarna han lagt upp där, demospåren från det projekt han börjat jobba på 2007. De slog rakt in i mig med kraften av ett smärre jordskred, inspirerade mig och fick mig att känna allt från salighet till smärta.

Nu den 25 april, fyra år efter Ruuds tillkännagivande av sitt projekt vid sidan av Within Temptation, släpps äntligen For All We Know-albumet. Under kvällen den 15 april, mellan klockan 19.00-00.00, streamades albumet live via ForAllWeKnow.net. Shass satt givetvis klistrad vid datorn från och med det ögonblick låtarna gjordes tillgängliga.


For All We Know - Album Preview

Att Ruud arbetat både länge och väl på sitt projekt hemma, under turnéer med olika band, under flera år (!) råder det inga som helst tvivel om. Musiken är otroligt välgjord, texterna strålande bra och allt sammans spänner över fascinerande vida musikaliska vidder. Ta bara en sådan sak som att skivans sjätte låt, ”Keep Breathing”, går i kanon! Allt från drömlika, akustiska partier, som ibland annat låten ”Save Us…”, till hårdare tongångar, som i skivans inledande spår ”Blind Me”, finns att avnjuta; mjukt och vemodigt pianoplink (”Out of Reach”), liksom progressiv flexibilitet (”Down on My Knees”) gör vidderna vidare. Växlingarna mellan hårt och mjukt är bitvis snabba och nästan brutala (”When Angels Refuse to Fly”), men det förhöjer bara musikupplevelsen.
Liksom för att visa att en skiva minsann kan spränga gränser och omfatta toucher av olika genrer spelas sista låten, "Nothing More…", på mandolin och fiol. Trots att texten är en smula vemodig ("Nothing more for me to see, since you've blinded me / Nothing more for me to feel, or to believe") ryms där ändå en upplyftande glimt av ljus bland mandolintonerna, en pockande hoppkänsla som ligger på lur bakom det andra. Den avviker skarpt från skivan i övrigt, men på ett högst välgenomtänkt vis. Vackert.

Nog för att Ruud är väl värd att höjas till skyarna för sin insats, men han är ju inte helt ensam om sin skiva. De olika musiker han bjudit in för att färdigställa det hela är fantastiska de också. Men! Sången är ju en tämligen stor del av det hela den med. Leadvokalisten han valt, Wudstik, gör sig otroligt bra till alla plattans olika musiktyper, växlingar och harmonier. Att han tidigare mest rört sig i hiphop-kretsar är svårt att tro när han river loss med en hårdrockssångares hela energi. Han har ett brett register och kan kvittra både helgonlikt mjukt och hotfullt rått och raspigt. Som grädde på äppelmoset är han dessutom mycket övertygande! Låten ”I Lost Myself Today” gjorde mig andlös av vemod och hjärtesorg redan som demo. Som färdig låt gjorde den det igen – Den krossade mitt hjärta. Högst angenämligt, måste jag ändå medge… Men ont gör det. Wudstik är som klippt och skuren för det här projektet.

Keep Breathing sample

I kanonlåten, ”Keep Breathing”, får projektets gästvokalister bokstavligen visa vad de går för. Pain of Salvations Daniel Gildenlöw, Within Temptations Sharon den Adel, Cloudmachines Ruud Houweling, Thresholds/Headspaces/Maiden uniteDs/Star Ones/DWBs Damian Wilson m.fl. gör en kort men mycket vacker insats. “Keep Breathing är en låt som sätter sig I huvudet, vill jag lova. Jag har sjungit på den till och från enda sedan jag hörde första sample-snutten av den för en månad sedan.


Mycket kan sägas om For All We Know. Men för att sammanfatta det hela är det en njutning för kropp och skäl, en färd bland harmonier som inte riktigt liknar någonting annat. Där huserar allt från elektriskt till akustiskt, mandolin till piano, violin till hammond och underbar sång därtill. Det är vemodigt, det är rent sorgligt, men det är också upplyftande, charmigt, vackert och medryckande. Välskrivet, välgjort, inspirerande och berörande. Det har allt – mjukt och hårt, snabbt och långsamt, mörkt och ljust, melankoliskt och upplyftande och allt däremellan. Tummen upp och högsta poäng, Ruud! Du har all rätt att vara stolt som en obändig, kraftfull alfavarg över din skapelse.



For All We Know består av:
Ruud Jolie; el- och akustisk gitarr, mandolin, bas och backing vocals
Wudstik; Sång
Marco Kuypers; piano, rhodes och harmonium
Kristoffer Gildenlöw; Bandlös bas, backing vocals
Thijs Schrijnemakers; Hammondorgel
Léo Margarit; Trummor

Gästmusiker:
Daniel Gildenlöw; sång på Keep Breathing
Sharon den Adel; Sång på Keep Breathing
Ruud Houweling; Sång på Keep Breathing
Damian Wilson; Sång på Keep Breathing, backing vocals
Anke Derks; Sång på Keep Breathing
Tom Sikkers; sång på Keep Breathing
John Wesley; Lead-gitarr på I Lost Myself Today
Richie Faulkner; lead-gitarr på Busy Being Somebody Else
Camilla van der Kooij; violin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0