Stravaganza - Maskernas Stad av Mary Hoffman

15-årige Lucien MulHolland är svårt sjuk. Han lider av cancer och far mycket illa av sina cellgiftsbehandlingar. En dag kommer hans far hem med en vackert marmorerad anteckningsbok som han ger till Lucien, att användas som kommunikationsmedel de dagar han har för ont eller är för trött för att orka prata. Han berättar för sin son att boken är tillverkad i Venedig, och med fadersn ord om staden som flyter på vattnet klingande i huvudet somnar Lucien med boken i sin hand. När han vaknar befinner han sig i en stad som liknar den som fadern har beskrivit. Venedig...eller? Förundran griper honom. Håret, som fallit av på grund av cellgifterna, har vuxit ut igen och han känner sig frisk. Är det en dröm eller är det verklighet? Och vem är den till pojke förklädda flicka som sliter in honom bland skuggorna och säger att han kommer bli dödad om han inte aktar sig? Och... varför har han ingen skugga? Lucien dras in i en fascinerande värld av mystik och magi, ränksmideri och lurande faror, bland spioner, magiker och/eller vetenskapsmän och den underliga stadens fascinerande, men farliga, maskerade härskarinna. Både liv och stad är i fara och ett farligt spel om makten tar fart...

Underbar bok! En gripande story (ja, trots att det är andra gången jag läst boken satt jag och torkade tårar medan jag loggade in på Blogg.se), väl beskrivna miljöer och karaktärer och ett slut som är ett känslomässigt kaos. Jag kan inte säga så mycket, jag vill inte avslöja någonting! Men tycker ni om fantasy, paralella världar, intriger och skön läsning så rekommenderar jag den varmt. Och ja, det är alldeles tillåtet att bli tårögd när man läser den. Jag lovar.

Kommentarer
Postat av: vispen

Oj, det låter ju som att det händer en del sorgliga eller hemska saker i boken. Men jag ska kolla in den någon dag när jag har lite tid över.

2011-04-04 @ 16:01:19
URL: http://vispen91.blogg.se/
Postat av: Shass

Vispen: Jag tror du skulle gilla den. :) Ta dig en titt på den när du har bokslut vet jag.

2011-04-04 @ 17:16:33
URL: http://shass.blogg.se/
Postat av: skogsfrun på dal

Tack för tipset:-) Sedan långan tid har jag haft svårt för romaner och påhittat, det har blivit spännande livsöden ur verkliga livet, öknar har särskilt fascinerat mig. Nu är jag klar med Signe-boken och jagar den 3:-je "Mina vänner djuren".

Härligt när man hittar en bok som BERÖR:-)

Allt gott!

2011-04-05 @ 18:33:00
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se
Postat av: Shass

Skogsfrua: Jag kan uppskatta både fiktion och verklighetsbaserad litteratur. Det är mer sättet det är skrivet på och innehållet som spelar roll än just genren. De enda genrer jag verkligen skyr som pesten när det kommer till skönlitteratur är nog skräck och rysare. Annars tror jag mig nog ha hittat något jag gillar i de flesta andra genrer...

Allt gott tillbaka!

2011-04-05 @ 20:42:16
URL: http://shass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0