När ord inte räcker till

Det finns stunder då orden inte räcker till. Det finns ögonblick när "tack" känns för litet för att komma ens i närheten av att beskriva tacksamheten jag känner. Några av människan påhittade ljudsammansättningar kan på något vis inte förmedla själva känslan. Inte alltid. Inte nu.

Hur förmedlar man någonting vokaler och konsonanter helt enkelt inte kan uttrycka fullt ut? Hur säger man tack när orden inte räcker till? Hur får man den man vill tacka att verkligen förstå hur innerligt glad man är över att denne existerar?

Hur säger Du tack? Hur tackar Du en vän, familjemedlem, främling, utomjording eller annan dylik existens när existensen i fråga gjort någonting stort för Dig? Hur gör Du om ordet "tack" inte känns tillräckligt? Lägger du in stora ord som "oerhört" och "fantastiskt" och "alldeles ooouuuthäärdliiigt mycket" före ditt "tack"? Ger du en gåva? En kram? Skriver ett tackkort? Sätter in Dagens Ros i tidningen? Tatuerar in vännens/familjemedlemmens/utomjordingens namn på bröstkorgen och springe rnäck runt stan? Berätta!

Och alla tips är också välkomna. För just nu känns det inte som "tack" är nog uttrycksfullt för att verkligen beskriva min tacksamhet.

Vad är väl guld och diamanter i jämförelse med vänskap... Ingenting. Absolut ingenting.

Kommentarer
Postat av: Ginny

Det beror lite på vad det handlar om. Om det är en kompis så är det en rejäl kram.. Om någon har varit kattvakt så kanske de blir bjudna på middag eller nåt sånt.. Hmm.. svårt! Beror som sagt på vad det handlar om.. :)

2011-12-13 @ 07:58:30
Postat av: Shass

Ginny: Klart det beror på vad det rör sig om... Men om jag ska vara lite mer precis då: När det gäller en vän som finns där i precis exakt den sekund man behöver någon att häva ur sig saker till och som kan låna ut en axel att gråta lite på och som kan få en att le trots allt. Hur tackar man då? Vänskap, liksom "djupare" förhållanden, är ju en give-and-take-grej, det vet jag, och jag är på take-status nu tror jag eftersom jag gett detsamma förr... Men jag kan inte bara "tacka och ta emot", jag vill verkligen VISA hur tacksam jag är. Dilemma!



På tal om det är du också en sådan där precisirättsekundare. <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

2011-12-13 @ 09:36:00
URL: http://shass.blogg.se/
Postat av: Marie

EN STOOOOOOOR, LÅÅÅÅÅÅNG kram, skulle jag säga.

2011-12-13 @ 18:12:15
URL: http://ismen.blogg.se/
Postat av: Ginny

ja men som sagt då, en rejäl kram! Mer behövs inte, även om man kan känna att man vill ge mer. Tycker jag iaf.. :)



<3<3<3<3<3<3

2011-12-13 @ 21:48:57
Postat av: skogsfrun på dal

Kära Shass! Nu har jag läst ikapp och ser att du njuter av livet för fulla muggar, fortsätt med det för all del:-) Grattis till avklarat matteprov, finns det något tråkigare än siffror!

Om jag förstått saken rätt så är du i Holland nu igen.

Log igenkännande när du beskrev maten*, vi har en god vän som provat och häpnat.



Något du måste prova i Holland är väl att skrinna på kanalerna, när det blir is! Vänta tills dess snälla du;-) Här är det som vår och igår städade jag i trädgården där det faktiskt knoppas ett och annat. Ur led är tiden.



Apropå tackandet så tror jag att det räcker med värme i rösten om man vill poängtera, en kram +ar på förstås.



Önskar dig till sist en underbar jul och ett lyckosamt 2012. Var rädd om dig!



Kraaam. Sara skogsfru

2011-12-17 @ 11:31:40
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0