Vad händer med vår värld?

2011. Såhär långt ett katastrofernas år om ni frågar mig. Nu menar jag inte på det personliga planet, utan på det världsliga. Vad är det som händer med vår värld? Ta bara alla revolutioner och inbördeskrig till exempel: Tunisien, Lybien,Iran(om jag inte är helt ute och cyklar), Egypten... Blod, död och katastrof.

Är det frihetslängtan? Vilken styrka det finns i den i sådana fall. Vad mycket många kan göra. Men också lite skrämmande vilken enorm kraft det finns i samarbete. Skrämmande är det emellertid också att se vad maktens folk gör för att behålla makten de ruvar på likt svartsjuka hönor. Det är hemskt att läsa om, höra om, få veta vad en enda liten klick med maktgalenhet kan göra med folket den styr över, det folk som bara vill ha förändringar.

Men det är inte bara krig som skakat världen det här året. Flera naturkatastrofer har också fått massmediernas uppmärksamhet: Översvämning i Australien, jordbävning i Nya Zeeland och senast igår jordbävning och Tsunami i Japan. Idag, just innan jag började skriva det här, fick jag dessutom höra om kärnkraftverkexplosioner som följd av jordbävningen och tsunamin. Alla dessa katastrofer har bragt massor med människor om livet, orsakat enorm förödelse och v.e.r.k.l.i.g.e.n skrämt häcken av... Gissa vem! Rätt: Sveriges största chicken - Mig.

Verkligheten tränger sig på.
Vad är det som händer med vår värld? Varför är folk så ivriga att ha ihjäl varandra? Har människorna blivit galna? Och alla katastrofer - Är det Moder Jord som säger ifrån, trött på att vi förstör hennes kropp och hennes själ för vår girighets och vår egen vinnings skull?

Sedan jag år 2005 läste om Maya-indianernas förutsägelser om att jorden kommer gå under i december 2012 har jag i hemlighet varit lite småskraj för att det ska vara sant. Jag har åtminstone beslutat mig för att inte vara ensam den 20:e, eller 23:e, eller vilket datum det nu kan vara i december 2012...bara utifallatt. Årets kaos och katastrofer gör mig inte mindre rädd. Plötsligt känns Jordens undergång år 2012 inte fullt så otrolig.

VAR RÄDDA OM VARANDRA! Vi behöver varandra, vi klarar oss inte ensamma. Det gör vi faktiskt inte.
VAR RÄDD OM VÄRLDEN! Vi kommer garanterat inte kunna leva utan den. Den kan däremot klara sig mer än väl utan oss. Vi måste ta hand om den...annars kanske den beslutar sig för att göra sig kvitt oss.

Kommentarer
Postat av: vispen

Jag håller med dig... Jättemycket hemska saker händer i världen varenda dag. Att jorden kanske går under redan nästa år tror jag inte är någon omöjlighet. Men vi får hoppas på det bästa. Jag såg en film igår på samhällskusnakepn och den tog upp alla miljöproblem som finns i världen och hur mycket vi har förstört jorden. På filmen visade de i alla fall att det fortfarande finns tid för oss att ändra oss och börja leva på ett sätt som gör att jorden inte förstörs, det är inte försent att göra något än och jag hoppas att vi människor verkligen hittar på något snart. Att kriga om makt är hemskt, tänk att så pass många människor kan göra i princip vad som helst för att få makt. Att de kan kriga och låta andra dö bara för att de vill bestämma. Det är helt sjukt...

2011-03-12 @ 11:33:45
URL: http://vispen91.blogg.se/
Postat av: Shass

Vispen: I min naiva tro på människans inre godhet när jag en liten liten förhoppning om att upprorsmakarna i Lybien och Tunisen (och så vidare) kämpar för folkets frihets skull. För att få bort diktaturen. Jag kan ha fel. Jag hoppas att jag inte har det.

Tja hm. "Det är aldrig försent att ändra sig" finns det ett ordspråk som lyder. I fallet med vår jord är jag inte så säker. Jag tror att om det ska finnas någon chans att rädda den måste något göras, och göras fort. Nu. Omedelbums.

Tack för kommentaren. :)

2011-03-12 @ 12:51:10
URL: http://shass.blogg.se/
Postat av: skogsfrun på dal

Människor har alltid varit galna men det finns några kloka också som kämpar för rättvisa och miljön. Vi får satsa på dem och hoppas. En gång inom ej överskådlig framtid kommer jorden att slukas av solen men då kanske människorna med sin vårdslöshet redan har tömt jorden på liv:-(

Ingenting består men allt återskapas, ett evigt kretslopp, har jag läst någonstans. Tröstar/lugnar det Shass?;-)

2011-03-12 @ 22:05:18
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se
Postat av: Shass

Skogsfrua: Bara jag är död innan det händer kan jorden gå under eller bli slukad av solen... jag vill bara inte vara med om det. Nja, jag vet inte om det tröstar och/eller lugnar mig direkt med ett evigt kretslopp, men är det så så är det nog bra det med. Bara alla oskyldiga djur, växter, fiskar och fåglar och dito varelser får en chans att leva vidare, som inte bär skulden till allt elände i världen-.

2011-03-12 @ 23:33:19
URL: http://shass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0