I storm och stiltje

Vissa vänner faller bort längs vägen. Andra håller en fast i armen i vått och torrt, över berg och dalar, genom öknar och hav, genom rytande stormar och på stilla seglingar genom de allra lugnaste vatten. Du är en sådan vän. Jag kan inte minnas hur vi kom att bli vänner och inte exakt när, men att vi varit det länge, det vet jag. Jag är så glad för att du, just du, du, du finns.

Ibland när livet är ett helvete kan man ringa till dig. Man kan ringa till dig och veta att på andra sidan linjen finns någon som förstår. man behöver inte förklara, man behöver inte försöka beskriva det som frustrerar, irriterar eller gör en ledsen. Du vet. Och när man har något man måste förklara komplexiteten i, svårigheten i, det djävliga i, då lyssnar du och finns där. Och vet. Nej, det är klart vi inte tycker likadant jämt. I mycket tycker, reflekterar, funderar och reagerar vi olika. Men jag tror att vi kompleterar varandra ganska bra.

Du får mig att skratta och le. Du får mig att drömma och hoppas. Du lyfter upp mig när jag vill gå och dränka mig. Du peppar mig och stöttar mig och finns alltid där. Du, med din energi och din passion. Du, med ditt skratt och dina gränslösa fantasier. Du, med din otrålighet som kontrar mitt tålamod och din frustration som uppväger min (ibland kanske alltför lättillgängliga) tolerans. Du med ditt stora, stora, stora hjärta och din otroliga värme och din kärlek till folk omkring dig. Du med dina underbara kramar och ditt sätt att finnas till exakt just precis den sekund man behöver dig.

Visst knakade det rejält i fogarna när vi var i tonåren. Visst har du varit frustrerad på mig och jag förbannad på dig. Visst har vi velat strypa varandra lite lätt. Visst går våra åsikter isär ibland. Men än så länge har vänskapen bestått, och nu känns det som om kedjor och band är för starka för att kunna brytas. Många års vänskap, diskussioner och åsiktsutbyten och ömsesidig förståelse, delade skratt, passioner, besvikelser, sorger, frustrationer och förlusten av en gemensam vän och därmed insikten om att tiden är begränsat och livet så skört har svetsat oss samman. Jag är så innerligt tacksam för varje ögonblick jag får av dig och din tid.

Ida, du är en av de mest fantastiska personer som fötts till den här världen. Tack för att du finns. Tack för din vänskap. Tack för allt du är. Tack för att du skrattar med mig när jag är glad och för att du står ut med mina självtvivel och skäller på mig när jag rackar ner alltför mycket på mig själv. Tack för att du alltid, alltid, alltid finns där och håller min hand, både i storm och i stiltje. Utan dig vore livet inte hälften så roligt att leva. Ik hou van je.

Kommentarer
Postat av: vispen

Vilket fitn inlägg!

Vänner är helt underbara, vänner som vi älskar och som är helt underbara! Jag håller med om att Ida är en helt otrolig människa! Jag har inte känt henne lika länge som du men ändå, det jag vet om henne räcker för att jag ska veta det. Jag tycker också om henne hur mycket som helst!

2011-05-30 @ 10:09:15
URL: http://vispen91.blogg.se/
Postat av: ostlund

överväldigad är ett för svagt ord, du är en fantastisk vän!

2011-05-31 @ 13:46:19
URL: http://idaostlund.blogg.se/
Postat av: Sharon

Vispen: Ja, och jag tror det är svårt att hitta någon som iiinte tycker om henne. Hon är en sådan människa bara, en sådandär man tycker om. Precis som du. :)



Ostlund: <3

2011-06-01 @ 16:50:01
URL: http://shass.blogg.se/
Postat av: Storasyster

Vad stolt jag var för att jag kunde lista ut att det var Ida redan i första stycket. :P Hon är fin, lilla renkorven. :) Synd att hon ska bo så långt borta! Vackert skrivet, lillasyster. PUSS

2011-06-01 @ 23:40:16
URL: http://hesh.soclog.se/
Postat av: Shass

Storasyster: Det ska du vara stolt över :) Jag undrar om hon ens lyckades lista ut det själv.

Pusskramkärlek <3<3<3 och kläm ut bäbisen snart!

2011-06-01 @ 23:46:48
URL: http://shass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0