Var finns Gud egentligen?

Vid gårdagens kyrkbesök. Min kusin pratar med mormor.
N: Vad är det för lucka där?
Mormor: Vad då?
N: Vad är det för lucka? Där i taket.
Mormor: Var?
N: Där! Ovanför korset. Vem är han som hänger på korset? Är det Gud som hänger där?
Mormor: Nja, det är ju Jesus.
N: Aha... Men luckan?
Mormor: Det ska nog bara föreställa himlen.
N: Är Gud inuti den? Ligger han inne i luckan?
Shass begraver ansiktet i armarna och skrattar och hör inte mormors svar.


Smart unge. Men det är väl inte underligt att man undrar var Gud finns. Han syns ju aldrig, så var håller han hus? Är man dessutom ett barn som nära på aldrig är i kyrkan pga. att fadern tycker det är dravel och båg måste det ju vara ännu konstigare. Därför tycker jag inte det är underligt att han undrar, även om jag tyckte dialogen igår var tämligen roande.
Jag tror också stenhårt på att Gud ligger i den där luckan. Var skulle han annars vara? Ska den föreställa himlen är det ju där han ska vara, eller hur? Och eftersom luckan var ovanför korset kan han ju ligga där och lurpassa och samtidigt hålla ett öga på Jesus så att han inte hittar på djävulskap. För att inte tala om att han kan skicka blixtar i skallen på prästen om denne skulle läsa fel i bibeln eller så. Wow!


Tror ni på Gud?

Kommentarer
Postat av: ronja

Jag tror inte på gud som ett väsen, snarare som en kraft som får oss att orka existera.



Sv: Jodå, jag brukar ha fruktansvärt roligt åt de uttagningarna. Jag tror dock att de personerna som söker och som är så där värdelösa på att sjunga inte har fått stå inför någon publik över 20 personer såvida det inte rör sig om sådanna som anser att de kan sjunga eftersom de var med i en karaoketävling på en kryssning till Åland. Du har ju sagt att du fått sjunga inför publik förut och jag tror som sagt inte att du hade fått det om du var dålig på att sjunga.

2008-12-16 @ 18:09:03
URL: http://musikfreakar.blogg.se/
Postat av: Emeli

Hahahaa.. Nick? :)

2008-12-17 @ 11:36:33
URL: http://sweetylicious.blogg.se/
Postat av: Emeli

Btw!..

Nope tror inte på gud!! då dkulle det inte finnas människor som svälter ihjäl varge dag osv.

2008-12-17 @ 11:37:52
URL: http://sweetylicious.blogg.se/
Postat av: ronja

sv: vad var det jag var skeptisk emot? Håller inte riktigt koll på alla kommentarer/kommentarsvar.

2008-12-17 @ 17:49:34
URL: http://musikfreakar.blogg.se/
Postat av: Ramona

Nåde dig om du köpt samma sak till Gina som jag har gjort... :P

Får väl hoppas att vi inte köpt samma sak, men det verkar ju som att du tänkt ut något extremt bra, vilket är precis vad jag tycker om det som jag har inhandlat. :)

2008-12-18 @ 22:00:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0