Radio-aktiva reflektioner

Shass sitter och lyssnar på holländsk radio. Hon gör... vad då? Lyssnar på...Holländsk...vad? Radio? Ja, det är precis vad hon gör. Hon har så gjort sedan 20 över 6-snåret och som det ser ut nu kommer hon fortsätta med det ytterligare en stund. Men, varför? Shass är i vanliga fall inte särskilt radio-aktiv (Shass skyr radion som pesten, på ett ungefär (Nåja...nästan)). Så vad föranleder denna morgonsliga aktivitet?

Svaret på denna fråga är tämligen enkelt - Within Temptation spelar live på Radio 538 just denna morgon, och som det hängivna fan jag är måste jag givetvis höra det när jag får chansen. Helt underbart! Har suttit här helt salig sedan jag 1. insåg att jag var uppe i väääldigt god tid för att få höra det och 2. fick webbradion att samarbeta i lika god tid.

Medan jag suttit här och lyssnat har en hoper funderingar ramlat över mig. Låter exempelvis alla radiopratare likadant över hela världen? Hade de här grabbarna inte pratat holländska (och tyvärr så fort att jag inte riktigt hänger med i vad de talar om, jag är inte så vältränad i att just lyssna än... Läsa är jag lite bättre på) hade det lika gärna kunnat vara vilken svensk kommersiell radiostation som helst. RixFM eller liknande.
Är alla radiopratare månne släkt? Födda av samma mamma? Svurna till samma religion? Talar samma språk i grunden? Lär sig prata på samma ställe? Något måste det ju vara...

Sedan är det musiken. Det måste världens alla kommersiella pop-radiokanaler också ha gemensamt. Givetvis är det inte exakt samma som i Sverige, eftersom det inte ÄR Sverige, men det är ändå åt det hållet. Under de lite drygt 2,5 (nästan tre...) timmar jag lyssnat har de spelat EN (!) låt jag känt igen (som jag tack och lov också tycker om). Annars är musiken... Nja. Det är inget jag personligen skulle valt att lyssna på sådär i vanliga fall, men det är åtminstone inte det uttjatade radioskvalet man är van vid.
(Eller van... jag lyssnar ju nästan aldrig på radio...)

Och så reklampauserna. En av dem var säkerligen minst nästan 10 (!) minuter! Riktigt så illa är det inte i Sverige (än), men nära på. Nyhetsuppläsningarna är ungefär lika långa som i Sverige dock, faktiskt till och med något kortare.
En annan dålig ovana de verkar ha på den här kanalen är att låta WT spela en låt, sedan låta dem vänta 40 minuter, sedan en låt till... Nu väntar jag på mer. Ge mig mer! Mer mer mer!
Riktigt så illa är det inte i Sverige så vitt jag vet. Drar de dit en gäst/ett gästband pratar de med dem och låter dem spela, and that's it. Klart sedan. Det här verkar bli ett utdraget lyssnande...
Man kan undra vad bandmedlemmarna gör medan de väntar. Sitter och rullar tummarna kanske? Dricker kaffe? Spelar klädpoker? Springer ett varv runt stan? (Det skulle de säkert hinna...)

Nej, nu får det vara nog. Om någon har ett svar på radiopratar-rasens alla mysterier så är de välkomna. Nu ska jag fortsätta lyssna och sedan (försöka) plugga. Tot ziens!

Kommentarer
Postat av: skogsfrun på dal

O! En nästan vetenskaplig utredning om radiopratare;) Jag har inget att tillföra egentligen eftersom jag nuförtiden sällan eller aldrig lyssnar. (datorn har tagit över..och Tv) Förr fanns det unika pratmakare som Pekka Langer Nattuppen som spelade härlig jazz varvat med roliga historier och Olof Thunberg -Mannen i svart, som berättade rysare, för att nämna de som gjort störst intryck på en skogsfru. Ha det bäst!

2009-10-18 @ 16:51:30
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se
Postat av: Storasyster

Radio är sådär. Kan vara skönt med lite sällskap ibland, när man diskar. Och så har dom lite bänga dokumentärinslag som kan vara roliga.

Jag är ganska säker på att radiopratare får lära sig att prata på ett liknande sätt. Deras yrke är ju ändå att tala, så de utbildas väl att ha så tilltalande röst som möjligt..



Du är söt. Lyssna på Maria Mena. Älsk

2009-10-20 @ 07:05:06
Postat av: Ronja

Jag hade också velat höra de! avundsjuk

Får blien annan gång då.

2009-10-25 @ 14:18:25
URL: http://musikfreakar.blogg.se/
Postat av: emma

sv: Ojojoj, vad vi är temperamentsfulla här idag då.;)



Joey var odräglig, onödigt positiv och hans stockholmska var rysansvärd! Jo, Björne var en bättre liknelse kom vi överens om. Dock har grabbar en helt sjuk autotune i kroppen vilket gör att han ju tekniskt sätt kan sjunga i alla fall. Det är ju också allt han kan.

2009-10-25 @ 22:31:11
URL: http://hopelosthead.blogg.se/
Postat av: Ronja

sv: tack! :) det var en fin version. Gillade fiolen :)

2009-10-26 @ 08:22:45
URL: http://musikfreakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0