Barnskratt

Ett av de härligaste ljud jag vet är barnskratt. Nå, kanske kan man inte säga att det är ett ljud, för det finns ju så många sätt att skratta på, men just skrattande barn för ofta med sig så mycken glädje till dem i sin omgivning. Fnitter, kluckande skratt, pipande skratt, kiknande skratt, kvillrande skratt, bubblande skratt... you name it. Jag tror de behövs för att världen ska fortsätta snurra.

Min lillasyster har ett så härligt bubblande, kvittrande, med-dragande skratt. Dessutom har hon en fantastisk förmåga att göra sig rolig över språk. I vintras spelade jag Garou för henne några gånger och hon höll på att skratta ihjäl sig åt hans "konstiga språk". Franska var det. (Hon vande sig sedan och ville gärna somna till hans musik, vilket jag såg (och ser) som en seger)
Men, idag var det inte vår lille kanadensare hon gjorde sig rolig över. Det var inte heller Amanda Jenssens franska rader i Look What They've Done To My Song. Ej heller var det engelska (som, så vitt jag vet, inte roar henne). Nej, idag var det ett annat europeiskt språk...

För bara en liten stund sedan drog jag igång Cloudmachine, eftersom deras "I'm Not Alone But I Miss You" har snurrat runt i min arma skalle hela natten och morgonen. Efter en stunds begrundande av musiken...

Lillasyster: Vad heter han som sjunger?
Jag: Ruud (med holländskt uttal - rullande r i början och allt)
Lillasyster: Ruud? (härmar mitt uttal, fnittrar)
Jag: Ja, Ruud.
Lillasyster (lyckligt, i falcett): Ruud! (börjar skratta på riktigt)
Jag (skrattar åt hennes skratt): Ja...
Lillasyster: Iihihihihhihiihihii! Ruud! (skrattar så hon ramlar av stolen hon sitter på och trillar ned i mitt knä)
Jag: Knäppis.
Lillasyster (piper): Ruud!
Jag skrattar.
Lillasyster: Varför skrattar du?
Jag (med värme): För att du är en så knäpp unge, plutten.


Tänk att något så enkelt som ett holländskt namn kan skapa så mycket glädje. Nå nå, ett gott skratt förlänger livet, sägs det. Om jag någonsin skulle träffa mr Houweling får jag väl berätta att han sprider glädje omkring sig enbart med sitt namn.
(Faktum är att jag också blir glad av det namnet när Kycklingsoppan uttalar det - inte för att jag tycker det är roligt, utan för att hon får det att låta så gulligt)

Kommentarer
Postat av: emma

Look what you´ve done to my song är en mycket trevlig låt. Kul att du tog upp den lite sådär randomly..

2009-09-24 @ 15:43:15
URL: http://hopelosthead.blogg.se/
Postat av: emma

sv: underbart! med tanke p´å hur den börjar så verkar det roligt att ha. Själv har jag angels som ringsignal och har haft ett bra tag, det är onödigt att ändra när man har fått in reflexen "det ringer!" till en låt.

2009-09-24 @ 21:28:41
URL: http://hopelosthead.blogg.se/
Postat av: emma

sv: Jag har också tänkt göra det, men har aldrig orkat och dessutom reagerar man kanske inte då. On top of that är min mobil dum i huvudet och vägrar i princip lägga in musik. Idiot. Men jag får väl slåss lite med den någon gång.

2009-09-25 @ 16:00:15
URL: http://hopelosthead.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0