Nickel Creek - Sweet Afton

Den här vill jag kunna spela.
Musik satt till en dikt av Robert Burns. Lyssna och njut...


Flow gently, Sweet Afton, among thy green braes
Flow gently, I'll sing thee a song in thy praise
My Mary's asleep by thy murmering stream
Flow gently, Sweet Afton, disturb not her dream

Thou stock-dove whose echo resounds thro' the glen
Ye wild whistling blackbirds in yon thorny den
Thou green-crested lapwing, thy screaming forebear
I charge you, disturb not my slumbering fair

How lofty, Sweet Afton, thy neighbouring hills
Far mark'd with the courses of clear winding rills
There daily I wander as noon rises high
My flocks and my Mary's sweet cot in my eye

How pleasant thy banks and green valleys below
Where, wild in the woodlands, the primroses blow
There oft as mild Evening weeps over the lea
The sweet-scented birk shades my Mary and me

Thy crystal stream, Afton, how lovely it glides
And winds by the cot where my Mary resides
How wanton thy waters her snowy feet lave
As gathering sweet flow'rets she stems thy clear wave

Flow gently, Sweet Afton, among thy green braes
Flow gently, sweet river, the theme of my lays
My Mary's asleep by thy murmering stream
So flow gently, Sweet Afton, disturb not her dream

Kommentarer
Postat av: Mia

En helt underbar låt att lyssna på.

Men eftersom Shass säger säj vilja kunna spela denna låt så är frågan?

Vilket instrument spelar Shass på? Kanske flera stycken?

Om du vill göra mig till viljes så måste du ju svara denna gången! :)

Kramen

2010-08-14 @ 00:35:37
Postat av: Sharon

Mia: Klart jag gör Mia till viljes ;) På villkor att jag får svar på: Hur snubblade du över min blogg?



Roligt att du frågar :) Jag "spelar" mandolin och gitarr. Spelar är, som citationstecknen antyder, nog att överdriva - jag för mest oväsen på dem båda, även om jag behärskar gitarren en smula bättre än mandolinen. Inte så pass bra att jag kan använda mig av den när jag sångjobbar dock.

Det var faktiskt just Nickel Creek som väckte intresset för mandolin hos mig och fick mig att först låna mormors gamla mandolin, sedan köpa mig en egen. Jag skulle älska att kunna spela den här låten...och en hel del andra också förstås.

Jag är så nyfiken på vem du är så jag tror jag spricker :) De andra kommenterarna har ju bloggar så dem kan jag ju spionera på bäst jag vill, but you are a mystery!

2010-08-14 @ 17:55:05
URL: http://shass.blogg.se/
Postat av: Mia

Lilla goa Shass som svarar så snällt på min nyfikna fråga. Kunde ana att du även spelar eftersom du sjunger, det hänger liksom ihop på något vis. :)

På min tid var mandolin det första instrumentet i skolan som man kunde lära sig om man ville, men jag VILLE inte spela just mandolin! Sån är jag! :)

Men spelar lite andra instrument fast bara till husbehov. Musik och sång är till stor glädje i livet och har så varit länge.

Hur jag hamnade på just din blogg: Jo, jag googlade om något och vips så fanns Shass fina blogg framför mina ögon och sen blev jag fast.

Som du säkert förstår så är jag ingen ungdom men känner mig sådan innerst inne. Annars är jag en helt vanlig kvinna och med hjärtat till vänster och jag hoppas att det ger glädje till andra människor lika mycket som för mig.

Kram

2010-08-14 @ 23:43:27
Postat av: Sharon

Mia: Nej, det är klart inte alla kan vara som alla andra, hur skulle världen då se ut?;) Tack fördina fina ord! Jag blir så glad varje gång en kommentar dyker in så flera timmar får guldkant av det! Jag hoppas du ska vilja fortsätta läsaockså i fortsättningen :) Och nu vet jag ju i alla fall att du också tycker om sång och spelande och har hjärtat på vänster sida, så just det är ju inte ett mysterie längre. Tack! :)

Kram :)

2010-08-15 @ 18:31:39
URL: http://shass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0