Dagens undringar

Jag vet inte varför, men jag har kollat min mail säkert 300 (känns det som) gånger idag, minst. Gång på gång. Det är som en tvångstanke, som en liten röst bak i huvudet som egentligen inget säger, men som ändå uppmanar mig att kolla min mail. Men varför? Det vet jag inte. Jag vet inte vad det är jag väntar på. Vad är det jag väntar på som gör att jag måste kontrollera inkorgen helahelahela tiden? Jag bara frågar: VAD?!

Det var en av dagens undringar. En annan dagens undran (som egentligen är från igår) är: Varför påminner alla kärlekslåtar producerade av ungdomar i 15-årsåldern om varandra? Det är något med dem...jag kan inte riktigt definiera vad. Ordvalet, kanske?
Jag har vänner som skrev låtar när de var i den åldern. Jag producerade själv, tillsammans med Isen en sådan låt en gång, även om jag var 13 då och inte 15. Igår hörde jag en låt Ruud Houweling (Cloudmachine) skrev när han var 15 (faktum är att jag lyssnar på den medan jag skriver det här). På något vis, hur kan jag inte riktigt säga, påminner alla dessa på något sätt om varandra. Hur? Varför?

En till undran från gårdagen: Hur kan man vilja låta såhär på skiva?
Jag älskar Jorns röst. Han var den första som hamnade på min lista över högst tilldragande manliga röster. Inte barasångrösten, utan också hans otroligt vänliga, varma, norskt sjungande pratröst (vilken jag hade den stora äran att stifta bekantskap med sistlidna september) når mig spikrakt in. Men i den här låten gör han mig grovt besviken. Han låter som om han inhalerat 5 flaskor vin innan han gick in i studion, eller (vilket Naia föreslog) som om han just varit hos tandläkarn. Han sluddrar, kan inte uttala ord ordentligt och låter allmänt borta (och låter inte alls på det viset jag tycker om...). Hur man kan vilja låta så på skiva, det förstår inte jag. Det är bara den låten, men den sänker nivån på hela skivan den är med på.
(Jag måste dock tillstå att om hans mål var att verkligen vara övertygande i rollen som i sprit sorgdränkande, hjärtekrossad man så lyckas han verkligen... Vilket inte per automatik innebär att jag tycker om det. Huuu, nej!)

Dagens fjärde undran är: Tom Waits påstår att "Everything you can think of is true". Varför känns det som en lögn?


Det var dagens bloggprodukt, det. Nu har ni allt fått någonting att grunna över ;).

Kommentarer
Postat av: skogsfrun på dal

Det där med att vänta på mail känns igen, men hur bra är vi på att skicka eller svara. Hm nu ska jag bara tala för mig själv;-)

Jorns röst tycker jag är fullt acceptabel i den låt du länkar till, jämförde pliktskyldigast;-) med flera andra men DET LÄT JU HEMSKT. Vilket oväsen! Han hördes ju knappt. Suck..skogsfrun är förstås gammelmodig, gillar skönsjungande typer som Elvis, Sinatra och Björn Skifs. Han har dock ett fränare tonläge (och så är han ju MAS!)

Lyssnar kanske inte så mycket på ung musik men kan tänka mig att texten oftast handlar om... olycklig kärlek? Varav hjärtat är fullt talar pennan som bekant. Sköt om dig nu, skogsfrun måste hem och kolla posten och kanske skriva ett mail;-)

Kram på dig!

2010-01-20 @ 22:56:02
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se
Postat av: emma

Hmm, då vet jag att jag inte bör skriva några kärlekslåtar den närmsta tiden. i och för sig gav jag upp låtskrivande för många år sedan då jag insåg att jag aldrig kunnat, men man kan ju alltid hoppas menar jag.

2010-01-21 @ 17:29:38
URL: http://hopelosthead.blogg.se/
Postat av: Ronja

Själv har jag märkt att mitt låtskrivande var i toppform när jag var åtta - elva år. Sen har det liksom blivit typ totalt fem låtar sen dess, tror jag. Ja, jag har hjälpt andra att skriva också, så med de inräknat är vi uppe i minnst 7. Men under min åtta - elvaårsperiod skrev jag nog låtar för typ två - tre album. Om de nu var bra...det tror jag vi hoppar över...

2010-01-24 @ 14:41:43
URL: http://musikfreakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0