Shass - Sång till Marelijne

Den här sången skrev jag en gång "på kul" i en ännu inte färdigskriven novell om en av mina karaktärer - Hästuppfödaren och hästhandlaren Martijn. Det är en skildring av hans liv som liten: en ganska hemsk berättelse om en far som super upp alla pengar och en liten kille som gör sitt bästa för att försvara sin mor och syster emot våldsamheten som far i fadern under alkoholets inflytande. Sången i fråga är ett uttryck för moderns djupa och innerliga kärlek till dottern Marelijne. Martijn hör henne sjunga den en morgon när hon står och bakar i köket där han sover. Då har den bara fyra verser.

Det dröjer inte lång tid från det att Martijn första gången hör sin mor Helene sjunga den här sången tills Marelijne dör i lungsot. Efter det sjunger Helene inte mer på många år. Hon bara fortlever utan verklig ork. Inte förrän långt, långt senare, när hon med sin sons hjälp lyckats fly livet med maken och skapat sig ett nytt långt bort på annan ort; inte förrän då, när hon "börjat om" och känner livsandarna vakna igen och saknaden stiger upp till ytan; inte förrän då kommer den sista versen. Då, när åskan ryter draklikt över taken och blixtarna ljungar likt glödande spjut över himlen, regnet öser ner och många år har flytt, och Helene står och blickar ut genom fönstret och djupt in i sina minnen - då kommer orden och melodin till henne igen.

Här har ni texten. Melodi finns, men inte inspelad på något tillfredsställande vis och inte upplagd någonstans. Om den får bli det återstår att se.





Min fagra lilla älvatös, min sköna fågel vild,
i dina klara ögon ser jag min spegelbild.
Dansa du, mitt hjärtas blomma, över ängder utav gyllne stoft
och klä dig fin i vindar fromma, fyllda utav vårblomsdoft.
Dansa, dansa, hjärtat mitt.
Snart kommer sommarn, god och mild.

Min vackra lilla rosenflicka, så fjärilsfagert rar,
om vinden kommer hit ikväll, tar du den och far?
Svävar bort i vindens hand, i sommarns ömma famn,
mot solnedgångens vilda brand, till längtans lugna hamn?
Flyg, jag flyg nu, fågeln min,
mot en himmel av drömmar, så klar

Mitt hjärtas sång av frihetslängtan, den sång du lever i,
sjung högt till nattens vindar, himlens stjärnebroderi.
Sjung för liv, för mod, för hopp med kärlek i din röst.
Släpp de drömmar fria som slumrar i ditt bröst.
Finn din väg, min blomma vild
och bli det du vill bli.

Du lilla, näpna morgonstråle, skön som solens glans,
räck din hand till livet nu och bjud det upp till dans.
Virvla runt likt morgondimma bland buske, träd och snår.
Famna kärlek, skratt och liv, så mycket som det går.
Ett ljus som du, åh pigan min,
finns ingen annanstans.

Fast fagra morgon lämnat mig och natt är allt jag minns;
fast åskan går, tiden flyr och somligt inte hinns
brinner i mitt hjärta alla minnen utav dig.
Min fågel vild, min ljuva ros, åh som jag älskar dig.
Vänta på mig på platsen där
sorger inte finns.

Kommentarer
Postat av: Mia

Åh lilla Shass vilken underbar text till melodin du skrivit. Snälla du lägg in den inspelad så vi får lyssna. Blev så tagen av den vackra texten efter den lilla försmaken av din berättelse.

Kramis

2011-06-02 @ 01:10:30
Postat av: Shass

Mia: Jag satt precis nu nyss och tänkte på just precis exakt(!) dig! :) Åååh vad glad jag blir att du kommenterat, och tack så mycket för dina snälla fina ord! Om det blir så att jag på något vis får den inspelad - live eller inte-live - så lovar jag att hojta till här på bloggen.

JÄTTESTOR kram och sköt om dig!

2011-06-02 @ 03:52:45
URL: http://shass.blogg.se/
Postat av: skogsfrun på dal

Jag visste väl det, att det ligger en POET och slumrar i Shass vackra bröstkorg. En naturbegåvning på fantasins vingar. Ett tips; gå med på http://www.poeter.se det är väldigt lärorikt men framför allt läs de gamla mästarna!



För övrigt hoppas jag att allt går i samlad trav;-)

Kramar om.

2011-06-02 @ 17:35:02
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se
Postat av: Shass

Skogsfrun: Jag har ju frua som kan inspirera mig om inte annat :) Jag skrev mycket dikter när jag var yngre, men det har det varit dåligt med de senare åren. De var för lika allihop, så jag gav upp. Å andra sidan är ju låttexter just dikter, och det har jag ju börjat skriva under senare tid, så...

Annars är min favoritpoet (just nu om inte annat) Robert Burns. Jag är verkligt svårberörd tycker jag, men han skriver en del fina saker, och en hel del rätt roliga också. Fröding har översatt honom, om jag inte minns helt fel. Kolla gärna upp honom.

Stor kram tillbaks!

2011-06-02 @ 21:42:14
URL: http://shass.blogg.se/
Postat av: skogsfrun på dal

Jag tror Burns är bäst på originalspråk;-)

http://minata.tripod.com/bild_30_sep.html

2011-06-05 @ 09:43:18
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se
Postat av: Shass

Skogsfrua: Jag VET att Burns är bäst på originalspråk! :)

http://robertburns.org/

Här finns alla hans poem och sånger. Läs och njut! Sweet Afton är min favorit.

2011-06-05 @ 18:03:30
URL: http://shass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0