En känsla av...

Idag (nåja, igår) kände jag det! Ni vet, det där. Det som folk gått och inbillat sig i en månad nu. Det som folk gått och hoppats på sedan januari. Jag vet inte om det kommit för att stanna, men när jag sprang ner för att börja tvättstugeexercisen i eftermiddags kände jag det...

...Vår! Det låg vår i luften! Hur folk så optimistiskt kunnat tala om den tidigare i år, det övergår mitt förstånd. Jag har åtminstone inte känt av den. Det gjorde jag nu. Idag (Nåja, igår).

Jag kan inte riktigt säga vad det är som gör det, vad det är som talar om för mig att våren är på väg. Det är något särskilt i luften, en känsla... en förnimmelse. En mustig värme, fyllig närvaro av...liv. Just idag slog det mig att jag känt det varje år utan att riktigt reflektera över det, men det känns. Det är något alldeles särskilt. Sistlidna helgs solsken fick många att hoppas på vår. De hoppades nog rätt, men då låg det inte i luften så som det gjorde idag.

Jag stod kvar utanför tvättstugedörren en stund sedan jag startat maskinerna och bara andades in den. Nu är ju stadsvår inte alls som landsvår, men har man inte landsvår får man ta det som bjuds. Sedan gick jag upp till mitt och slog upp alla fönster på vid gavel (sådär så att alla gardiner, utan undantag, sögs ut genom dem när det började blåsa och fladdrade muntert i vinddraget, vinkande åt folket nere på gården) medan jag städade. Underbart!

Vår, har du kommit för att stanna nu?

Kommentarer
Postat av: vispen

Jag hoppas verkligen att våren och värmen stannar den här gången. Har dock hört att det återigen finns risk för att det ska snöa i helgen... Väldigt segt men jag hoppas att vi slipper mer kyla nu.

2011-03-25 @ 12:35:30
URL: http://vispen91.blogg.se/
Postat av: Mia

Jodå våren var här på besök några dagar men sen kom kylan tillbaka igen och även lite snö :(

Men skam den som ger sig säger fröken vår, jag kommer tillbaka med kraft nästa gång. Visst luktar jag vår och då berusar jag alla människor så de får lufta sina sinnen igen. Våren är magisk!

Kram Mia

2011-03-25 @ 23:20:01
Postat av: Shass

Vispen: Nä! Någon mer snö vill vi inte ha nu. Nu räcker det. Idag är det ju vårfrudagen och allt. Nu får det bli vår. Punkt! ;)



Mia: Instämmer! Våren är magisk! Det finns så mycket med den som gör gott för alla. Ljus och värme, uppvaknande ur vinterdvalor och depressioner, återkomsten av allt grönt och allt levande...och så alla djurungar! Och människoungar. :) Hoppas allt är väl med dig och att du passat på att äta våfflor..och att du åt några åt mig också. Jag har nämligen inget våffeljärn.

När ska Mia också börja blogga förresten? ;)

Kram!

2011-03-26 @ 00:01:37
URL: http://shass.blogg.se/
Postat av: skogsfrun på dal

Våren kommer och går så här i Mars, temperaturen åker berg-och-dalbana och långkallingar åker av och på. Lite tröttsamt men ändå så kärt, man har ju ALLT att se fram emot nu.

Fåglarna kan man lita på och de har ju börjat anlända till våra trakter, hos er har kanske några arter t.o.m. övervintrat. Jag tänker på simfåglar som måste ha öppet vatten.

Våffeljärn måste Shass ha, gå nu och inhandla ett sådant, de är inte så himla dyra. Jättepraktiskt att fort och enkelt kunna fixa något gott att bjuda oväntade gäster på...hela året om.

Shassen önskas trevlig helg!

2011-03-26 @ 16:55:46
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se
Postat av: Shass

Skogsfrua: Jag tror faktiskt det varit dåligt med övervintrandet här nere den här vintern. isen har legat ganska tjock. Först nu har den börjat ge vika för vårkrafterna och blotta vattnet inunder sitt tjocka skal. Hörde ett gäng fiskmåsar skräna och skria ovan taken häromdagen, så det strävar mot varmare tider här också.

Ajaj kapten frua! Ett våffeljärn ska inköpas. Var faktiskt på väg att köpa ett för något år sedan, men det bidde inget av med det.

Shassen? Det var något nytt! Shassen tackar allra ödmjukast för kommentar och god-helg-önskning och önskar Skogsfrua det samma!

2011-03-26 @ 22:30:24
URL: http://shass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0