Jag vill lära mig

Jag vill lära mig allt. Nå, kanske inte precis ALLT, men jag vill lära mig ganska mycket. Åtminstone kreativa saker vill jag lära mig. Många olika saker. Massor. Händerna vill det, jag vill det, mitt huvud vill det. Skapa, skapa, skapa!

Jag har lärt mig lägga mosaik. Jo, faktiskt. Jag har färdigställt en blomkruka och har ett annat, större projekt på gång på pysselklubben. Det blir som ett stort pussel med färger och bitar som egentligen inte passar ihop, men som ändå blir en helhet när allt är fogat och klart. Det är som att plocka blåbär: rogivande tålamodsjobb med trevlig utgång, så att säga. Och det räckte med en mosaikflisa i ögat för att jag skulle fatta att man faktiskt gör säkrast i att ha brillor på sig.

Jag tycker det är roligt att forma saker i lera. Just nu är det mest bara små figurer, små knäppa djur, drakar och till och med en hemskt ful prins. Ibland behöver man sådana också. Hemskt fula prinsar alltså. Men jag skulle vilja lära mig göra annat än bara figurer... dreja. Göra muggar och skålar och sådant. Saker man kan använda. Det vore roligt.

Och så var det det där med pärlorna. Det är ett tag sedan jag satt med det ordentligt nu, men jag tycker även detta pillrande är roligt. Armband, halsband, örhängen... egentligen borde jag kunna göra mer. Visserligen är armbanden etc. som jag hittills åstadkommit uppskattade, men jag vill lära mig mer. Mer tekniker. Andra sätt att trä på. Andra material att arbeta med. Kurs? Någon frivillig? Någonstans borde det finnas NÅGON som kan visa mig. Jag vill. jag vill jag vill jag vill!

En annan väldigt rolig sak som jag lärt mig är att fläta korgar. Jag har bara lärt mig en teknik hittills, men jag tror att min brödkorg blev ganska bra. OCH. Den 21 oktober ska jag börja en åttaveckors korgflätningskurs. Det ska bli sååå roligt. Mer tekniker, mer färdighet att öva upp, mer mer mer lära. Mer skapa. Mer!

Ytterligare en kreativ handsysselsättning som det vore fint att bemästra är sticka. Jag har visserligen gjort det i skolan, till och med ett par strumpor fick jag ihop (det ni!), men det är ju redan 10 år sedan (Huga, att jag har kommit så långt i livet att jag kan säga så) och mina färdigheter har liksom... skrumpnat ihop och dött. Det borde inte vara alltför svårt att damma av dem antar jag, men då behöver jag en bra dammare. Dammaren får hemskt gärna samtidigt lära mig att virka. Jag har aldrig fått kläm på det, men det borde inte vara svårare än att sticka... eller hur? Utöver dessa två garnhanteringstekniker så vill jag sy för hand. Jag har inget emot symaskiner, men jag vet inte hur lätt det skulle vara att hantera en på egen hand. När jag gjorde det i skolan då för 300 år sedan hade jag ju lite hjälp. Jag vet inte ens om det går att få tag i anpassade symaskiner här. Fast... det kanske det gör. Tänk om. Tänk OM! Då kan jag lära mig igen. Då kan jag lära mig mer. Jag vill lära mig mer. Och om det inte går med symaskiner så ska det baskemig BLI för hand. Så det så.

Lära. Jo. I takt med att min svenska försämras pga. för lite användning så kommer förhoppningsvis min holländska förbättras ytterligare fr.o.m. 3 oktober. För på tal om att lära saker, och inte bara kreativa saker då, så ska jag gå en kurs i översättning från nederländska till svenska. Det är en grundkurs utan krav på förkunskaper, och eftersom jag använder språket dagligen borde det inte bli några problem. Dessutom är den bara 25 % studietakt. Det borde vara en bra början till att lära... lära sig att lära sig om inte annat. Det är ju ett tag sedan jag pluggade, och om jag någonsin ska komma så långt att jag kan skaffa mig ett jobb måste jag studera först. Vi börjar här, där det blir som en lek. Jag älskar språk, och det här språket behärskar jag redan hyggligt... det borde gå. Det MÅSTE gå. Det bara måste gå.

Gitarr har jag också tänkt att jag ska lära mig spela. Egentligen har jag tänkt det i åååraataaal, men finanserna har inte riktigt tillåtit det. Finanserna har alldeles för mycket att säga till om ibland. Men snart, snart kanske det går att ordna. Snart, snart kanske det finns någon som kan banka i mig lite diciplin och tukta mitt spelande. Snart, snart kan jag kanske ackompanjera mig själv. Snart, snart kan jag kanske LÄRA MIG att inte bara föra oväsen utan föra bra väsen också.

En sista sak jag tror jag måste lära mig igen är att skriva blogginlägg. Min hjärna har torkat ihop till ett plommonskrutt av sten. Jag får varken ur mig noveller eller dagboksanteckningar eller blogginlägg längre, och jag använder svenska språket alldeles för lite. Så ni få rhålla till godo. Nu har jag ju åtminstone klottrat ner ett inlägg. Det är ju mer än jag hade för 25 minuter sedan :). I vanlig ordning blev det alldeles för långt. Fast ni är väl vana vid det här laget. Tack för er tid alla människobarn!

Kommentarer
Postat av: Emma

Så glad jag blev av att läsa det här! Jag har inte känt för att lära mig något alls lately, så jag blev väldigt peppad! Lycka till med att <3

2014-09-26 @ 15:52:08
URL: http://hopelosthead.blogg.se
Postat av: Regina

Hej Mimp! Jag saknar dig också <3

2014-10-21 @ 20:33:24
Postat av: skogsfrun på dal

Hej Shass! Nu tror jag mig fatta varför du inte skrivit på så länge här eller där, med alla de viljorna kan du rimligtvis inte hinna allt.
Hoppas det är så och att ingenting ledsamt inträffat.
Saknar dig, kram!

2015-05-17 @ 09:16:02
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0