Klubb Kaliber Fyller 5, rapport 3/3: Within Temptation

...Och så höjdpunkten, Within Temptation. I vanlig ordning är jag mest kritisk mot de band jag tycker bäst om, varför det är så vet jag faktiskt inte. Hur som helst är Within Temptation ett av de band jag granskar med mest avsmalnade, synande, granskande, ingående blängande...ehm.... nej, kanske inte det sista. Hur som helst är jag väldigt kritisk.

Efter mycket funderande och krånglande med tröjor som inte passade till klänningar och mödrar som inte tyckte deras döttrar skulle ha dylika klänningar (och hör och häpna var det inte min mamma!) och annat jox kom vi i alla fall iväg. Vi traskade ned till festivalområdet för tredje gången samma kväll, tog oss in och köpte lite remmar att äta på, samt öronproppar (ett nytt par till Naia också, som av irritation över sin mor glömt sina hemma). Sedan blev det till att vänta. Och vänta. Och vänta...


Within Temptation då?
I vanlig ordning när jag är på en WT-konsert fick jag ont i magen när vi väntade. Men det gick fort över. Introlåten, Jillian (I'd Give My Heart) sjöng hon fantastiskt och rätt text dessutom. Det är en av de saker jag roas över med just Sharon den Adel - Hon har en förmåga att sjunga om samma text i vissa bitar i vissa låtar. Underligt, men sant, och ofta förekommande. Det gör givetvis ingenting, det bevisar ju bara att också den bästa kan göra fel!
Det var, enligt mig, en bra konsert. Sharon hade ett bra grepp om rösten och sjöng jättebra. Ljudet krånglade något för henne, men sången var bra annars. Killarna verkade ha det trevligt...bankade på sina trummor och gnisslade på sina gitarrer och sådant. Forgiven spelades, vilket jag faktiskt inte väntat mig, medan Frozen och All I Need utgick, vilket jag heller inte väntat mig. Men jag njöt. I fulla drag.


Så, vad får Within Temptation för betyg på 1-5-skalan?
...5, om ni frågar mig. Även om jag synar dem i minsta söm och är kritisk som en flodhäst med nageltrång är det något med dem jag alltid fastnar för. När de spelar står jag och njuter, även om jag inte blir galet exalterad som en del andra i publiken. För mig är de en njutning, något som gör mig lugn och tillfreds. Och Sharon har onekligen blivit bättre sedan jag hörde henne första gången, ingen tvekan om saken. Sedan får andra säga vad de vill.
Well done!


Emellertid fanns det ett minus med konserten, som dock inte var bandets fel. Till höger om mig stod en skrika och pep hela konserten igenom! Jag fick spunk på henne efter halva tiden och tvingade Naia att stå på min plats resten av den, för jag stod inte ut. Jag fick liksom en vision av Skabbis som möblerade om ansiktet på människan i fråga, och när man tänker sådant och ordet "mööööööördaaaa!" liksom ringer i huvudet på en är det bäst att hålla sig undan. Det var vansinnigt irriterande, måste jag säga. Närde en stark önskan att kränga av mig skorna och klämma in mina strumpor i munnen på otäckingen. Isch, usch, fy och tvi.

Kommentarer
Postat av: RonjaR

Åå, älskar within temptation! Har alla deras låtar. Min kompis kompis ick på konserten och lovade att ringa oss under den, men hon gjorde inte det. Jag vill verkligen se de lhive någon gång.

2008-08-06 @ 09:20:07
URL: http://musikfreakar.blogg.se/
Postat av: anda/saaatan

kolla in bloggen;)

2008-08-06 @ 14:58:22
URL: http://blindstyyre.webblogg.se/
Postat av: Ema

Ja, det var min kompis och hon var inte ens där! Den jäveln! Jag måstemåstemåstemåstemåste se wt någon gång..snart..nu..nu!

2008-08-06 @ 15:33:34
URL: http://hopelosthead.blogg.se/
Postat av: Shass

Och jag har sett dem fyra gånger. Där ligger ni i lä...

2008-08-06 @ 16:07:54
Postat av: Naia

Äsch. Ge mig Steve istället... Ruud blir bara en 6a på steve-skalan som han ser ut nu ju.

Och retas med folk Jag spelade in Stand My Ground under konserten. Ljudet blev riktigt bra (trots skrikan, Shass... Det du! Heja min kamera) och videon duger fast det skakar lite ibland när glöggfest-snubben bakom mig råkade stöta till mig i ryggen.

2008-08-07 @ 22:49:19
Postat av: Naia

Stygga. Text mellan stjärnor skall inte bli i fetstil.

"Retas med folk" skall faktiskt vara inom stjärnor

2008-08-07 @ 22:51:00
Postat av: Shass

Men vi ska ju åka och se Steve, Naia min. Det har jag ju lovat. Så fort de bokar en vettig spelning någonstans ska vi åka och se dem.

Jag tar hur som helst gärna den där videon ;).

2008-08-07 @ 23:35:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0