Döden Ligger Lågt av Terry Pratchett

Visst kan man tycka att det vore skönt om döden inte fanns. Fast... Utan död inget liv, sägs det - Eller man kanske snarare skulle säga: Utan död alldeles för mycket liv. Liv blir det också när gamle trollkarlen Windel Poons dör utan att Döden kommer - var i helsicke håller han hus?! - och återvänder efter begravning och allt, ansluten till de odödas skara. De allra mest underliga saker börjar hända - obetalda kostymer som springer omkring på gatorna och komposthögar som äter allt som kommer i dess väg - och ingen förstår varför. Dödsaktivister (zombies med mera) börjar ranta runt och kräva sina rättigheter och en gammal bondfröken får plötsligt oväntad arbetskraft...
Vad händer när Döden blir kickad från jobbet och världen formligen kokar över av livskraft som inte omsätts som den ska? Vilken typ av spett är det egentligen man ska använda när man har ihjäl odöda, och ska man vitlöksmarinera dem? Och vad i hela fridens namn har man den där förbaskade mjälten till?

Döden Ligger Lågt är en fantastiskt humoristisk och dråpligt händelserik bok som slänger fram lättsam fantasy i all dess härlighet mitt framför näsan på en. Pratchetts snillrika språk och underfundigheter glittrar igenom överallt och man kan inte låta bli att le eller skratta åt urspårade dialoger och underliga fenomen. Jag fann den dessutom rätt tänkvärd. Den dräller av härliga karaktärer såsom den svärande ärkekanslern Ridcully och hans lilla trollkarlsgäng, en varelse som, så att säga, är en varulv fast tvärt om, ett medium (som snarare är small), ett mycket klarsynt barn och, framförallt, Döden himself. Med flera, med flera. Fullständigt oemotståndliga allihop. Läs den omedelbums.

Kommentarer
Postat av: ronja

sv: nu när du säger det så kan jag koppla den ganska väl till min fina syntolkning av frozen-videon. Fast de kopplingarna är samma som till i kristallskålens djup ungefär, men den skrev jag innan jag ens hade en aning om vad frozen-videon handlade om. Skumt det där.

2008-12-20 @ 14:25:03
URL: http://musikfreakar.blogg.se/
Postat av: Emma

Terry är ju en trevlig man. Den enda jag har läst är den magalöse mauris och hans kultiverade gnagare vilken var väldigt söt och galen!

2008-12-23 @ 18:11:48
URL: http://hopelosthead.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0