Duet Dreams

Är det inte höjden av drömmande meningslösthet och försiktig fåfänga att nära en dröm om duetter med fantastiska sångare? Det är ju som om man tror att man skulle räcka till för något sådant. Det finns det ju givetvis de som gör, och Moder vad de måste vara glada som får sjunga med alla dem (eller den enda) de drömmer om att skråla ihop med. Jag undrar hur det känns. Fast jag undrar förstås hur det känns att gå ut på en scen och mötas av extatiskt publikjubel. Hur känner man sig då? Hur skulle jag känna mig då, som alltid blivit salig över ja, exempelvis applåder efter sång i kyrkan?

Det finns så många fantastiska röster som jag fastnat så hårt för. Majoriteten av dem är män - jag har så förbannat svårt för kvinnliga vokalister - och då snackar vi om män med röster som är outstanding. Inga pojkbandspojkar här inte! Och Moder, vad jag vill sjunga duett med dem alla. Men det går ju inte, för varför skulle de vilja sjunga med mig? Jag är inte bra nog. Jag är inte känd. Jag har aldrig sjungit duett med någon (åtminstone inte på det sättet jag tänker mig en duett, och tror aldrig det rört sig om en låt jag tyckt om heller om jag mot förmodan lyckats duettera med någon). I don't fit in. Dessutom är jag ju Quasimodos reinkarnation i kvinnlig kropp, och vem vill sjunga med en sådan? ;)

Det första steget mot att sjunga duett med någon måste ju ändå vara att spela in. Om man trycker på en inspelningsknapp, kraxar lite i en mick till något bakgrundsoljud, sparar detta, mp3:ar det och låtsas att man är nöjd med det har man ju börjat på en början. Fast innan man ens kommer så långt måste man ju bestämma vad man ska spela in. Vilken/vilka låtar? Och hur vill man att det ska låta? Och vilken stil vill man köra? Vilken "bild" av sig själv vill man ge lyssnaren genom musiken?
Jag ska spela in. Det ska jag faktiskt. Snart. Men vad ska jag spela in? Dilemma. Troligt är att det blir en låt med Within Temptation - förmodligen Our Farewell - men mer då? Blir nog en eller två till. Vad ska man då ta? Hur ska man kunna välja ut så få bland så otroligt många fantastiskt bra, vackra, sköna, glada, ledsna, brillianta, superba, upplyftande, inspirerande, älskade osv osv låtar? Folk kanske säger: "Men spela in något du gillar att sjunga", men... Det finns mycket jag gillar att sjunga...
Hur väljer man då? Ella bella bi? Ole dole doff? Skriver ner varenda enskild låt på en papperslapp, knycklar ihop till små tussar, lägger i en burk, ruskar om och drar på måfå?

Men! Bara att ha planen att spela in är ju en början till början till en början. Så Garou, Jorn, Russell, Tom, Steve, Steve, Sharon, Arjen Lucassen (japp, att vara med i ett Ayreon-projekt vore tufft) och hm... alla andra jag kanske glömt skriva ner - Be aware! The wolf will soon rise her voice and sing to the moon...

Men om vi ska vara lite realistiska såhär i slutet...
Det är bara en dröm.

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag kan duettera med dig. Jag vill duettera med typ vem som helst, för det har jag aldrig gjort, för utom med onja. :) och jag måste få höra dina inspelningar av wt. bara så du vet: om jag kunde sjunga wt hade jag varit komplett lycklig.

2009-01-16 @ 22:25:03
URL: http://hopelosthead.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag kan duettera med dig. Jag vill duettera med typ vem som helst, för det har jag aldrig gjort, för utom med onja. :) och jag måste få höra dina inspelningar av wt. bara så du vet: om jag kunde sjunga wt hade jag varit komplett lycklig.

2009-01-16 @ 22:25:03
URL: http://hopelosthead.blogg.se/
Postat av: Emma

sv: blogg.se är nog emot oss. kanske för att vi inte är modebloggare? vem vet



Och ja jag vet inte, men ta något wt, för det andra du har nämnt har jag ingen aning om vad det är. kanske ise queen, har hört rycktas att du har sjungit den live, och det måste man ju ändå få höra. Sen den tredje låten, well well..eftersom inte jag kan sjunga en enda tt-låt utom kanske en och en halv eller så så kan jag inte avgöra vad som går och inte går. Speciellt eftersom jag aldrig hört dig sjunga.



Jag är inte den typen som brevbombar, även om det verkar så. Möjligen om du är bra, men inte om du är dålig..jag hatar alla som är bra. det är min svaghet.

2009-01-17 @ 10:05:19
URL: http://hopelosthead.blogg.se/
Postat av: Tant Anna

Hold fast to dreams, For if dreams die, Life is a broken-winged bird that cannot fly

2009-01-17 @ 14:35:36
Postat av: ronja

Jag är faktiskt väldigt nyfiken på din sångröst och eftersom du faktiskt hört mig sjunga tycker jag att jag borde få höra dig sjunga sen. Du kanske ska sjunga hmm, Sovjets gamla nationalsång! Den är ju så fiiin, hrm. Okej, förlåt för att jag inte kunde vara seriös. Fast det vore intresanttt höra dig sjunga Ice quen och Our farewell. Hm, vet ju inte vad du kan sjunga så har lite problem med att komma på bra förslag.

2009-01-17 @ 14:36:31
URL: http://musikfreakar.blogg.se/
Postat av: Emma

sv: Musikallåt, låter ju interesting. Är inte bäst på musikaler men många musikallåtar är sjukt fina fast jag kan inte sjunga någon för jag har ingen hög röst. Tragiskt, that. Ja baar du sjunger så gör det nog inte så värst mycket vad, för du r säkert sjukt bra. Jag ska lära mig min inspelare och börja spela in själv snart, fast jag hittar aldrig låtar som passar mig. Har nog någon oupptäckt sångskala som inte går ihop med någon låt...

2009-01-17 @ 17:26:51
URL: http://hopelosthead.blogg.se/
Postat av: Sandy

Hahahahahaha! Trumpet, fy fan va sexigt! Rafa kan inte heller sjunga, eller jo sjunga kan han, men inte träffa tonerna. Och om han träffar tonerna så är det i fel tonart. :)



Skrattar fortfarande åt trumpeten

2009-01-18 @ 01:47:59
URL: http://lilzandy.blogg.se/
Postat av: Emma

sv: nej nu blir jag förbannad, skrev ju värsta kommentaren och grejer. satan då.



Jo wicked är bra, faktiskt sjukt bra. Jag drogade den ganska länge men nu har jag slutat med det. Hon som spelar huvudrollen är fantastisk, både hon i london och hon i new york. Och i london var det ändå bara reserv!!!



Jodå, absolut sångambisioner. Jag skrålar överallt alltid, det skulle vara svårt att låta bli. Tänk, så tyst det skulle bli här då..

2009-01-18 @ 10:38:33
URL: http://hopelosthead.blogg.se/
Postat av: Emma

Sv: så sant, ingen dör av sång. möjligen mina stämmband om jag fortsätter skråla så som jag gör nu. har fått någon konstig onaturlig röst som tär på mina stämmband, tror jag försöker låta eldre eller jag vet inte. jag jobbar på att få bort det.

2009-01-18 @ 19:09:30
URL: http://hopelosthead.blogg.se/
Postat av: mamm

"Dessutom är jag ju Quasimodos reinkarnation i kvinnlig kropp, och vem vill sjunga med en sådan"

Hur menar du då? För att det ringer klockor när man hör dej sjunga?

2009-03-10 @ 13:09:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0