Svinvinternatt av Terry Pratchett

"Det är kvällen före Grisvaktarafton i Ankh-Morpork. Barnens ögon tindrar, leksaksförsäljarna har bråda dagar och alla väntar ivrigt på att Grisefar ska klättra ner i deras skorstenar med presenter till alla snälla barn. Men var i all världen håller den fryntlige farbrorn hus? När Grisefar väl visar sig är han inte riktigt sitt vanliga jag. Utan ovanligt ... benig. HO HO HO.

Årets mörkaste natt håller på att bli betydligt mörkare. Det är upp till den gastkramande guvernanten Susan Sto-Helit, världens mest kompetenta lärarinna och tillika Dödens dotterdotter, att ta reda på vad som hänt Grisefar. Med hjälp av Råttornas död, en ögonfixerad talande korp och den nye Åh-guden av baksmällor börjar hon nysta i Grisefars historia och försvinnande. Men varför skulle någon vilja skada Grisefar? Susan är tvungen att ställa allt till
rätta innan det blir morgon, för annars blir det ingen morgon. Någonsin mer."



Helt simply baksidestexten av boken, bland annat eftersom jag är för trött för att sitta och komma på något vettigt att skriva (man brukar vara det när man skrivit religion i hundra år och sedan tittar på Disneyfilmer istället för att sova) och för att jag vill ha det nedskrivet innan jag glömmer bort det igen. Är någon vecka sedan jag läste ut den.
För övrigt: Helt uuunderbar bok! Som gjord för att läsa runt jul, vilket jag gjorde (eller ja, snarare runt nyår läste jag den...), och med lika underbara karaktärer som i Döden Ligger Lågt. "Åh-guden" som de säger i baksidestexten (fyyy på dem att de inte skriver samma på baksidan som inuti!) är en mycket söt karaktär som det är mycket synd om. Och att Grisefars försvinnande utlöser en hel hög problem, ja, det är väl nästan givet - är det inte?
Förutom de ovan nämnda karaktärerna har vi ju också lille Ridcully och resten av trollkarlarna som härjar runt på Osynliga Universitetet, samt Dödens betjänt och lite annat smått och gott. Bland annat saker rörande väderspänning, försvinnande strumpor och vart borttappade pennor egentligen tar vägen. Läs den, jag rekommenderar den varmt.


Kommentarer
Postat av: Emma

Sv: yeah. fyra gånger. vara mucho mucho arg

2009-01-09 @ 17:11:21
URL: http://hopelosthead.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0