Life isn't safe, it's deadly - Breathe deep, be brave, love madly...

Ibland blir jag så frustrerad. Jag älskar musik, och jag tycker om att upptäcka ny musik, men när jag snubblar över ett band eller en låt och inte förstår vad det är jag fastnar för får jag spunk. Jag vill ju förstå.

Tyvärr har vi kommit till ett fall av total oförståelse för vad som får mig att vilja höra det band jag tänker på när jag skriver det här. Cloudmachine snubblade jag över av en ren slump. Deras sångare, mr. Houweling, är med i Ayreon som ni kanske accidentally (varför kommer jag inte ihåg vad ordfanskape theter på svenska?) har råkat läsa någonstans att jag tycker om. Det var så jag fann dem.

Första gången jag lyssnade var jag... då stod jag i valet och kvalet mellan att inte tycka om och tycka om. Jag kunde inte riktigt bestämma mig för om jag tyckte om Houwelings röst. Men i förrgår kväll tänkte jag att vafan, klart jag ska ge dem en andra chans.
Nu är jag fast, och jag förstår inte varför! Jag vet verkligen inte vad det är som fångat mig. Alla andra totaldissar dem, så man börjar ju undra vad det är för fel på mig...

Irriterande nog har CDON bara en skiva (som dessutom är import och inte billig...). Har inte hittat skivorna någon annanstans i någon annan onlineshop, inte ens holländska Free Record Shop, där jag annars köpt skivor ett par gånger, har dem. Och då är ju ändå bandeländet holländska. Spotify, som jag äntligen lyckats bråka igång, har också bara en skiva. LastFm, som jag också lyckades bråka lite med bara för att jag är så djävla envis, har också bara en skiva... Vad är detta?!

Här, här och här har ni tre smakprov i live-tappning från Cloudmachines senaste skiva, "Back on Land". Utbudet på Youtube är ungefär lika stort som överallt annars (mycket bristfälligt med andra ord), men jag tycker om de här tre.

Önskar jag kunnat bjuda er på de roligaste låtarna, men de finns inte på youtube så vitt jag sett. I den ena, också från senaste skivan, sjunger han om alla kameror som övervakar allt vi gör överallt. Gissa om jag började skratta när han satte i att sjunga: "Don't you pick your nose - We're watching you!"
Den andra låten...där sjunger han så allvarligt och känslosamt som man bara kan tänka sig... Om en PERSIKA!


Jag förstår inte vad det är jag ser (eller hör, snarare) hos dem, men... jag tycker om det. Obegripligt men sant.
Får trösta mig med att Arjen Lucassen, som ligger bakom Ayreon, också tycker om dem... Med tanke på att han skrev en extra låt ( The Charm of the Seer) till första Ayreon-skivan, The Final Experiment trots att den i övrigt var färdig ENBART för att han ville ha med mr Houweling kan han väl inte precis kräkas när han hör dem. Jag får påminna mig om det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0