Tillbaka till Holland! Måndag: Och detta hände då...

Kära, kära bloggläsare,

Eftersom jag tror att ni är ganska mättna och belåtna vad det gäller Holland och min vistelse där nu tänkte jag bara försöka att helt kort skriva ner det jag tycker ni borde veta från måndagen, så att ni inte behöver tvivla på att jag faktiskt åkte hem till Sverige trots det underbara vvädret och tror att jag gifte mig med någon haschrökande främling på gatan eller så. Det gjorde jag nämligen inte. Att stanna pga. vädret var förstås ganska lockande, men inte nog för att jag skulle ta någon haschrökare. Fanns ju trevligare ämnen att satsa på i sådana fall, men tyvärr är de nog föga intresserade av mig.
Hur som helst - Here we go:

1. Vi struntade i tråkelitråkiga hotellfrukosten på måndagsmorgonen och knallade ut för att äta frukost på stan istället. Äntligen, äntligen, ÄNTLIGEN fick vi besöka vårt hett efterlängtade pannkaksställe! Old Dutch Pancake House (eller något sådant hette det) var ett mysigt, mycket hemtrevligt ställe med nötta bord och omaka stolar och när vi kom in möttes vi av en grå liten kissekatt också. Både Naia och jag var förtjusta. Förutom pannkakor serverade de omeletter m.m. men vi var mer pannkakssugna och hade en stunds beslutsångest gällande pannkakorna. De hade allt från vanliga pannkakor till sådana med fruktsallad eller glass eller... Det slutade med att hon beställde en med ananas och jag en med äpple, samt varsin mugg te. Vi blev både mätta och glada och hoppade ut igen vid gott mod för att gå en vända runt stan. Jag rekommenderar varmt Old Dutch Pancake House (eller hur det nu exakt hette). Minns tyvärr inte vilken gata det låg på.

2. Klart man måste få köpa liiite onödiga saker. Naia köpte sig två böcker av Terry Pratchett. Visserligen inte onödigt om man frågar mig - böcker är aldrig onödiga - men annars. Vi hamnade även i en skivbutik där vi köpte oss varsin Top 100 Musical Hits och Naia blev väldigt väldigt flirtad med av den mörkhyade expiditen. Jag skällde på henne efteråt för att hon inte flirtat tillbaka. :)

3. Minns ni att jag berättade om mjukisdjursbuitekn vi stötte på på torsdagskvällen? På fredagen hade vi snubblat över en dito fylld med till en hel del WWF-djur. Tyvärr råkade vi gå förbi den igen påväg tillbaka till hotellet och Naia lät mig inte gå därifrån förrän jag hade köpt någonting. Alla rävar och vargar ville följa med mig hem... och en varg lyckades. Naia var helnöjd. Jag muttrade mest, men intalar mig att det var i ett gott syfte. Det stödde väl WWF med ett par kronor i alla fall.........

4. Tidigare på dagen, efter pannkaksätandet, knallade vi runt och kikade här och där. Vi hamnade rätt vad det var i en trädgård där några katolska singelkvinnor som inte ville vara nunnor men ändå arbeta med välgörenhet tydligen hade hållit till under...något århundrade jag inte minns. Vackert ställe. :) Roligt att det fanns kvinnor som ville göra sådant utan att nödvändigtvis bli avhållsamma och guddyrkande.

5. Japp, vi kom på tåget, och vi kom till Schipol, och vi kom till Kastrup, och vi kom efter sjutton om och nitton men också på tåget hemåt. Där började det tråkiga verkliga livet igen, åtminstone för mig. Medan Naia satt och fnissade över sin Pratchett-bok satt jag och läste "En Guide Till Fantasy" av Steven Ekholm, som det var tanken att jag skulle ha till min uppsats i Svenska C. Det var inte särskilt roligt, och jag insåg att nu var det roliga över och allvaret och den sega vardagen påväg tillbaka igen. Ändå gick inte Hollandsgnistan att döda riktigt.

Äsch, nu orkar jag inte sitta och komma ihåg mer av vad vi hittade på. Jag tror nog ni fått nog av det i alla fall. Det har i alla fall jag. Hehe.

Ska jag sammanfatta resan så... Underbar är väl det enda jag kan säga. Det är en bra sammanfattning. Jag har fått utforska mina framtida studiemöjligheter litegrann, jag har fått se Within Temptation live igen, jag har tyvärr råkat få med mig en varg hem, jag har fått utforska tortyrens vinklar och vrår, och jag har fått umgås med lilla Naia i flera dagar, som jag annars knappt sett röken av sedan hon åkte till USA förra hösten. Dessutom har jag fått smak för iste med kolsyra och insett att brieost, ananas och honung inte alls är en så dum kombination på baguetter. Jag har fått solsken och värme mitt i oktober och det har på det hela taget varit en väldigt bra resa. Den gav mig ny energi till att ta tag i livet här hemma, och jag har inte pluggat så bra de senaste åren som jag gjort de här två veckorna sedan jag kom hem.
Det enda smolket i glädjebägaren är att jag inte fick träffa killarna i Cloudmachine. Naia tyckte det kändes för otäckt att resa runt i Holland så sent på kvällen som det skulle bli om vi åkte och såg dem, så det blev inget av. Lite sorgligt, eftersom vokalisten Ruud Houweling själv frågat mig om jag skulle komma, men jag får helt enkelt ta det någon annan gång. Bedriver redan snällasnällavikanvälåkadit-kampanj mot far min för att få åka och se Symphony X (som han också gillar) i Holland i mars nästa år, så har jag tur kan vi ju gå och se/träffa Cloudmachine då. :)

Tack för att ni läst, ni som gjort det. Nu ska ni få slippa läsa om Holland ett tag. Jag hoppas det inte varit en alltför oangenäm upplevelse. Om så varit så lovar jag att försöka bättra mig.

Yours truly,
S. S.


Ps: Jag har nog aldrig fått ihop såhär många inlägg på en och samma månad förut...

Kommentarer
Postat av: Mia

Låter ju helt underbart med din vistelse i Holland och hem kom du ordentligt igen utan någon haschrökande främling :) som tur var.

Tror jag det att du fick en kick efter en sådan upplevelse du varit med om, skönt bara att du känner så.

Håller tummarna för att du kan övertala din far så ni får uppleva Symphoni X nästa år.

2010-10-26 @ 00:12:15
Postat av: Sharon

Mia: Tack! Jag gör mitt bästa för att övertala honom. Roligt att du läst :) Hoppas allt är bra med dig!

2010-10-26 @ 08:21:17
URL: http://shass.blogg.se/
Postat av: Ginny

<3 Kul läsning bara, du ska inte oroa dig för att du tråkar ut oss läsare. du tråkar inte ut mig iaf.. :) Puss o kram! <3

2010-10-26 @ 08:31:03
Postat av: Sharon

Ginny: Tack käraste du. :) Skönt att veta att jag i alla fall behåller dig hur jag än gör!

2010-10-26 @ 10:03:12
URL: http://shass.blogg.se/
Postat av: Ginny

Klart jag läser :) <3

2010-10-29 @ 08:51:34
Postat av: vispen

Jag vill också åka till HOlland! Jag var där och tävlade förra året och älskade verkligen landet. Vill också smaka deras iste med kolsyra och de verkar äta en massa annan god mat där också! Kul att du har haft det bra där! Kram

2010-11-02 @ 14:35:30
URL: http://vispen91.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0