Själens Osaliga Längtan av Audrey Nieffenegger

När Elsbeth Noblin dör låter hon sina systerdöttrar, tvillingarna Julia och Valentina, ärva i stort sätt allt hon ägt. De båda unga kvinnorna tar sitt pick och pack och flyttar in i mosterns stora våning i London. På våningen under dem bor historikern och mosterns föredetta älskare, som verkar en smula märklig och som skriver på en avhandling som bara växer och växer utan att bli färdig. På våningen ovanför dem bor å andra sidan en märklig korsordsmakare med tvättmani och tvångstankar, vars fru har flytt det hysteriskt maniska livet och vars inre röster förhindrar honom att gå ut. Märkligt nog är det varken den ene eller den andre som innebär störst problem för Julia och Valentina. Nej, den som ställer till det för dem är deras moster, som inte riktigt förmått lämna livet bakom sig. Och ställer till, det gör hon ordentligt...

Detta är en realistisk skildring av två unga kvinnor och konflikterna som kan uppstå i en tvillingrelation. Det är en berättelse om dödsöverskridande kärlek, starka band, om viljan att bryta sig loss och om en längtan som är svår att döva eller mätta. Det är en välskriven historia som enbart med sin detaljrikedom och med alla sina märkliga vändningar blir svår att släppa. Karaktärerna är levande och trovärdiga - Alla, från den välvilliga Jessica på kyrkogården till den maniskt tvättande grannen Martin. Stämningen i boken är dock redan från start olycksbådande - en känsla som knappast försvagas under berättelsens gång - och det är något med storyn som, åtminstone hos mig, driver fram en stark olustkänsla. Läs den gärna, men jag råder er att inte ge er in i den om ni känner er nere. Den är lätt obehaglig.

Kommentarer
Postat av: skogsfrun på dal

Intressant bok enligt din beskrivning, jag tror jag skulle gilla den om jag inte just nu är inne i en lättsam period;-) Läser om igen Vivika Lärns böcker om Saltön och min barndoms somrar i Bohuslän kommer så nära. Fina läsupplevelser är kryddor i livet.

Skolan slut snart?

Önskar dig en underbar sommar med allt vad du längtar efter. Kram /skogsfrua

2011-05-27 @ 16:29:01
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se
Postat av: Shass

Skogsfrua: Vänta tills du känner dig redo att bia i något starkare. Den kräver lite sådant, den här boken. Jag har blev akut lättsamhetstörstande efter att ha avslutat den och har sedan dess enbart sysslat med omläsning av böcker jag redan läst flera gånger.

Skolan tar inte riktigt slut. Kommer plugga i sommar också. Vi får se om jag hinner peta in lite vila. Hoppas ni har det bra där på Dal och att sommarn blir en bra årstid för folk och fä. Kram!

2011-05-27 @ 20:31:54
URL: http://shass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0